< div id=”header ”>< / div>

fredag 2 november 2012

Varbergs kommun omorganiserar skolor!


Varbergs kommun ska omorganisera skolorna så att de används mer resurseffektivt. Det innebär att Karl-Gustavs skolan ska stängas. Det är stort pådrag med informationsmöten nu då nya upptagningsområden planeras med ny organisation. I länken här är varför det behövs och hur det kommer att se ut.
Om det nu behövs nya superlärare eller fler friskolor för att förbättra skolresultaten vet inte jag men det är en annan fråga. F-9-skolan jag var med och sjösatte en gång där du går på ett ställe ska ruckas i kanten. Lärarna har ju krävt 10.000 mer i lön annars säger de upp avtalet nästa gång och S är emot allt vad friskolor heter något vi i lokala MP inte motsatt oss.

Men hur var det med den stackars glesbygdsskolan i Karl-Gustav vad göra? Ja MP har schakrat bort sin insyn i barn-och utbildningssnämnden så där går inte politiskt att agera. Jag inväntar med spänning vad som kommer ut av processen och hur jag som ersättare i MP kan bidra. Gustav Fridolin brukar ju ha idéer om hur man räddar skolor från att läggas ner. Det kanske är dags att ringa en livlina när pengarna kommer på bordet?

För övrigt är jag glad att min gamla skola  Haga klarar biffen med det mesta även att ta emot flyktingbarn.

Inga kommentarer: