< div id=”header ”>< / div>

tisdag 17 juli 2012

Kreativiteten är god hos "våra" partier om hur vi stimulerar fram nya tjänster!

I efterföljden av de allt mer populära RUT- och ROT-avdragen finns andra utspel som kan vara intressanta att beakta. Miljöpartiet presenterade det här med rep-tjänster som skulle göra det enklare och billigare att reparera och laga än "köpa nytt" eller snarare behålla något så man slipper köpa nytt i onödan eller använda bil och buss om det handlar om cyklar. Min kommentar: En tillverkare lever ofta inte på att sälja en ny vara utan på att leverera reservdelar till den till ett högre pris om det sker i delar.

Så har vi centerns RIT-avdrag. Att någon får dra av kostnader i samband med IT och det finns mycket att göra och söka hjälp på den fronten. Om vi nu undantar rättvisan i det hela så kanske omfattningen är mer intressant. Den som är kunnig på fronten löser ofta IT-problem själv men det kan handla om mer avancerade ingrepp hos någon som är okunnig på området. Frågan är var gränsen går för "IT-hjälp" i hemmet? Alla har fortfarande inte tillgång eller vill ha stationär dator i hemmet och numera har "touchtelefonerna" en hel del tjänster byggda på appar enkelt som katten om man frågar rätt person. Dessutom är bärbara "plattor" på frammarsch typ Nexus 7! Se även vad Microsoft har på gång!

Så kommer en idé från Anna-Marie Brodén riksdagsledamot för M med erfarenhet från landstingspolitiken i Halland om BOT-avdrag. Att det ska gynnas att hålla sig frisk och kry helt enkelt få livskvalitét. Syftet är att slippa överkonsumera den "vanliga vården".I konsekvensens namn borde väl alla som söker "socialhjälp" då också ha frikort på GYM. Men det sägs "ingå i stödet redan" fick jag en gång en skrivelse från socialförvaltningen när jag frågade.

Det är bra att våra partier är på bettet hur vi kan öka utbudet av hållbara tjänster som ger ett friskare och bättre liv för den enskilde. Men oftast kan det vara bättre att slå ihop en individ med en annan individ och gå runt alltihop. Jag lånar en cykel när jag behöver den i en "cykelpool", jag frågar råd från min granne när jag får problem med datorn eller använder en "android" eller "platta" där det mesta finns. Går till biblioteket när jag behöver göra mer avancerade saker. Har "eget ansvar" vad gäller friskvård annars får jag väl skälla på politikerna om vården inte finns där när jag behöver den.

Inga kommentarer: