< div id=”header ”>< / div>

måndag 18 juni 2012

Livet på facebook!

Dagens blogg ska ägna mig åt livet på facebook (Torkild Skölds erfarenhet i länken) något där jag kan ha en uppfattning och fb-vännen en annan. Det finns listor och grupper för att mer dela in sina favoriter, prenumerera på uppdateringar och nyhetsbrev.

Att sortera är grundbegreppet av vad som är viktig och oviktig information. Det är lätt att publlicera en häftig bild som alla trycker gilla på. Det är lätt att skriva skit om regeringen med länkar och komma med enkla förslag. Det kan låta trivialt att äta något gott och skriva det vilket kanske var enda glädjeämnet just den dagen.

Världshändelser blandas med småsaker som uppdateras. Frågan är också hur man ska ta emot all info som uppdateras, bearbetas och glöms bort? Har en känsla att många gömmer sig bakom fb i form av spelapplikationer, går in i en roll som de inte är i vardagen och få träffas utanför det inramade mönstret i den krångliga verkligheten om de inte tillhör en supporterförening. Samt att en hel del använder facebook i sitt arbete för att utföra något de har betalt för.

Så har vi de här som inte vill använda facebook för att bjuda in till sina möten som de helst vill ha för sig själva. Jag tänker närmast på politiker och politiska partier där jag har ett antal som bloggar inom min sfär som skriver sakliga (ibland roliga) uppdateringar som är till nytta för den samhälls- och politiska intresserade. Möjligen dyker de frånvarande upp lagom till valen och gömmer sig sen när valen är över.

Propaganda är jag allergisk emot men upplysning och saklig information är alltid bra. Det viktigaste är att sortera i djungeln och använda det som är bra för en själv.

1 kommentar:

kärringen i strömmen sa...

Tack Pierre-tvungen läsa den och passade precis till mitt fem min tidigare inlägg...over and out-trevlig dag!!!