< div id=”header ”>< / div>

fredag 6 maj 2011

Valet i Västra Götaland ett vägval för Miljöpartiet!

Jag försöker följa omvalet i Västra Götaland på distans en bit ifrån. Berör valet mig? Vi har gränslös arbetsmarknad, sjukvård och vi har kollektivtrafik gemensamt? Är det till för att politiker vill göra något för mig? Är det av lojalitet som jag ska stödja ett visst parti som valt ett annat block än det block MITT parti valt i sin region. Jag talar naturligtvis om MILJÖPARTIET.

Den gången regionerna skulle bildas var det fokus på var Miljöpartiet i Kungsbacka stod för viktigt oss i Miljöpartiet i Varberg. Kungsbacka valde att ingå i Halland och miljöpartisterna var avgörande. MP har alltid varit väl mottagna i den borgerliga alliansen i landstinget och det kan ha varit avgörande för var Miljöpartiet i Halland står i frågan

Så Que? ska vi då stödja miljöpartister i VG som drar åt rödgrönt? Om sanningen ska fram så tycker jag efter sista opinionsmätningen som pekar att SD får en vågmästarroll att MP ska söka stöd med alliansen. Det samarbetet finns i Skåne och i Halland och varför inte då i Västra Götaland? Lite hur jag tänker finns i Anders Åkessons blogg här om  blockpolitik. Han är miljöpartiets regionråd i Skåne med erfarenhet från samarbete i maktställning.

Inga kommentarer: