Efter valet fick alliansen egen majoritet och behöver således vare sig Spi eller MP i Varberg för att få igenom sina beslut vilket inte är fallet i Halmstad där förhandlingar pågått en längre tid. Återstår för MP att uttryckligen visa att partiet är beredd att ta ansvar i Varberg för besluten eller fortsätta oppositionskallet. Att så inte verkar fallet kunde man läsa i HN häromdagen då ordföranden i MP Karin Ekeborg gick ut. Hon skriver "Häromdagen kunde vi läsa i HN att länsstyrelsen tillstyrker en asfaltering av Getteröns flygplats. Kommunen applåderar denna utveckling och anser att det gynnar det lokala näringslivet. Hur är det med kommunens egna miljömål – gynnas de av en asfaltering av flygfältet?" Läs debattartikeln i HN härI vanliga fall ställs en sådan fråga genom interpellation eller genom att ta reda på sakförhållandet i de förhandlingar som förs mellan blocken. Det tyder alltså inte heller på något politiskt gehör om det sker minoritetsförhandlingar då V och MP i stort sett bytte platser i valet. Sannolikt kommer MP i Varberg att få platser i någon form av "teknisk samverkan" och kommer att hamna i en V-position att gnälla utåt, reservera sig och att frondera. Frågan är hur mycket energi det tar att inte få igenom någonting utan bara ropa utåt och reservera sig inåt?
< div id=”header ”>< / div>
lördag 9 oktober 2010
MP Varberg försatt i minoritet!
Före valet tog Miljöpartiet i Varberg först ställning att partiet inte skulle gå samman med S och V för att komma överens om rödgrönt. Chansen att slå hål på den borgerliga majoriteten var några mandat men innebar inte automatiskt rödgrön majoritet. Däremellan fanns Spi och SD. Spi har i stort sett bara haft att vara för ett spår öster om staden vad gäller dubbelspårig järnväg och därmed flytta järnvägsstationen från centrum. SD vill inget parti samarbeta med.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar