< div id=”header ”>< / div>

tisdag 16 februari 2010

Kravmärk poltikerna i valet!

Naturligtvis går diskussionens vågor höga nu när det diskuteras valfusk och manipulation av listor höga bland olika partier nu när vi närmar oss val. Hur hamnade de där och vad är valbar plats? Får man delta i arbetet med listorna i det som kallas valberedning och således påverka sin egen valbarhet? 

Jag har själv har redovisat vad jag står i frågan i tidigare blogginlägg. Att sitta i en valberedning behöver inte vara detsamma som man lobbar för sig själv men kan naturligtvis vara det. I mitt eget fall var jag noga med att INTE göra det dagen vi skulle ha ett färdigt förslag. Jag framförde däremot listan från en valberedare som var frånvarande och deltog inte i själva placeringsdiskussionen. Jag såg mig själv som en medlare att se till att valberedningen enades om ett förslag vilket lyckades.

Däremot hade det framgått av nomineringar och provval att jag var beredd att låta mig nomineras till riksdag och landsting. Den beslutande stämman petade ner mig ett antal placeringar till både riksdag och landsting till förmån för andra kandidater. Det föringar inte möjligheten att hamna på valbar plats den dagen det RIKTIGA valet närmar sig. Jag har bara berett valet där en del blev nöjdare än andra. Väljarna avgör den dag det är val och de får bara använda ETT kryss.

Inga kommentarer: