< div id=”header ”>< / div>

måndag 8 maj 2023

Jag är fortfarande under inskolning som politiker


Jag har visserligen en massa erfarenhet som politiker. Men efter fyra månader i hetluften måste jag ändå sätta mig in och lära mig massa saker.

Att lära känna andra politiker 

Vissa lär man känna ganska snabbt andra efterhand. Vissa är svårare att komma in på livet. Jag har fått höra jag är nog bra MEN gått med i fel parti. Eftersom stadsbyggnation och landsbygdsfrågor intresserar mig gick jag med i SD där jag kan påverka mest. 

Viket annat parti skulle jag annars gått med i och fått plats i byggnadsnämnden och Varbergs fastighetsbolag? Svar: inget alternativet hade varit vanlig medlem i annat parti och inga politiska uppdrag.

Men ideologin då?

Se på budgeten lokalt så skiljer det fem miljoner på en budget på fyra miljarder. Den ska fördelas och jag sitter i en myndighetsnämnd och i ett bolag. Jag har naturligtvis åsikter i enskilda ärenden men stod inte på  någons lista inför valet och fri från löften i valstugorna jag besökte ganska frekvent.

Värdegrundsfrågor?

Jag gräver inte ner mig i detta. Jag vet att många gillar att tycka olika och blanda. Jag är uppvuxen med dialekter och lokalkännedom. Min farmor var stolt värmlänning från Arvika och yngst bland tio barn hon gick aldrig någonsin att acklimatiseras till hallänning. Hon drack Löfbergs lila och var mycket djupt religös och levde spartanskt nära naturen och värnade sina anhöriga.och bad om deras skydd varje kväll.

Teknikens utveckling 

Jag läser att tekniken digitalisering ska effektivisera samhället men tror inte på ett samhälle utan fysiska kontakter. Det blir känslokallt och skrämmande. Det nya är att AI den perfekta människoroboten ska ersätta människor och göra allting perfekt. Hemskt om tilltron till människan kommer bort.

Klimatfrågan 

Sverige är ett av länder med de högsta ekologiska avtrycken i världen men ändå miljömässigt i framkant. 

Det går framåt men så länge som länder som USA, Kina och Indien dominerar är jag nöjd med att vi ändå försöker men det är främst dessa länder vi ska sätta press på. Inte sätta press på svaga grupper i vårt eget land.

Inga kommentarer: