< div id=”header ”>< / div>

onsdag 4 januari 2023

Min deklaration som ny(gammal) i byggnadsnämnden i Varberg


När jag nu ska  in som ersättare för SD i byggnadsnämnden i Varberg ställer många oerhörda krav på mig. Till mitt försvar kan jag säga att jag suttit med i byggnadsnämnden förr. Det lär vara för 30 år sedan och Varberg och dess politiska landskap lär ha förändrats sedan dess.

Jag ge till skillnad från många nya följt varenda kommunfullmäktige de senaste 10-15 åren och vet vad de tagit för övergripande beslut och också lagar som gäller för den nämnd jag ska sitta i.

Som medlem i hembygdsföreningen Varberg är jag anhängare av kulturminnesvård och bevarande så långt det är möjligt. Förtätningar ska vara noga genomarbetat och genomtänkt samt förankrat.

Som infödd i Varberg har jag följt stadens och landsbygdens utveckling hela mitt liv och utvecklingen står aldrig still. Precis som vi enskilda över under livslångt lärande förändras Varberg.

Jag har full respekt att det kommer att finns olika åsikter och hitta en balans där vi måste komma till beslut.Att ingå i ett majoritetsstyre innebär i första hand att finna en majoritet hos Varbergsalliansen och Varbergspartiet. Det finns idag ingen garanti att oppositionen kommer att hjälpa till då de helst ser att vi är splittrade.Önskvärt  är att det finns konsensus och enighet i byggnadsnämnden.

Jag vet att det finns det som kallas ideologiska frågor där partier har svårt att kompromissa då blir det svårt med samsyn. Men det får tas fall till fall då varje ärende är unikt. Jag kommer att göra mitt bästa och efter förmåga.

Inga kommentarer: