< div id=”header ”>< / div>

onsdag 28 september 2022

Vilken framtid har huset jag bor i när Varberg växer ?


 Bara ett halvt kvarter bort har det vuxit upp Varbergs värsta förtätning. Byggbodar sattes upp på gräsmattan där jag bor. Sprängningar inleddes och vi som bodde i huset behandlades som vi bodde på en byggarbetsplats. Numera hör jag dova sprängningar från tunnelbygget under som sker under jord en bit ifrån.

På plussidan kan jag ändå säga att vi fått en fin cykel och gångbana gränsande växtlighet och matchande lampor utmed gatan där jag. Övergångsställe har riggats upp längs en stark trafikerad väg.

Jag har pratat med folk. Varför göra en halvmesyr. Varför inte riva huset jag bor i och gärna också huset mitt emot åt söder och bygga nytt.? Staden ska ändå förtätas.  

Det behövs naturligtvis vettig planering men trött på duttande utan helhetsgrepp. Nu ska en ny översiktsplan tas fram i Varberg . Jag har varit med om tre tidigare som görs vart tionde år.

Huset jag bor i var aktuellt för rivning för 30 år sedan och står kvar än. Men någon gång kommer frågan. Bor jag inte i lite för bra läge för något som:kan byggas större och tätare där fler kan packas in som har kapital?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Går man upp på Kanonberget, så kan man se hur muren mot väster växer fram. Snart ser man inte havet och fästningen från denna relativt höga utsiktsplats. Man kan också lätt föreställa sig hur all befintlig bebyggelse fram till Påskberget kommer att rivas och ersättas av storskalig bostadsrättsbebyggelse. Det som pågår är en marknadsmässig variant av tvångsförflyttning som vi oftast förknippar med stora diktaturer i öster.
HP Hylander

Ringborgs blogg sa...

Jag har inte långt till Kanonberget. Jag hade Fästningen som utsikt från vindsvåningen från Åkaren. En förtätning i kv Mästaren har redan förstört mångas utsikter. Det handlar om att förnya på ett förnuftigt sätt och bevara rutnätsstaden.