< div id=”header ”>< / div>

måndag 5 oktober 2020

Äntligen färdigställs cykelstråket Östra Vallgatan/Malmgatan.


Det känns glädjande att äntligen cykelstråket Östra Vallgatan/Malmgatan kommer att färdigställas i Varberg. 

(Utdrag ur hamn och gatunämndens protokoll sammanträde 24/9 2020 se nedan) 

Beskrivning av ärendet

I Cykelplanen som togs fram för perioden 2016-2020 ingår flera stråk som behöver bys ut eller där cykelbanor är i behov av förbättring. En av dessa är Malmgatan, där det idag saknas en cykelbana.

Malmgatan övergår norrut i Östra Vallgatan där det idag finns en cykelbana, men som slutar i korsningen Malmgatan, Östra Vallgatan.

En bostadsbyggnation har pågått utmed Malmgatan vilket gjort att byggnationen av cykelbana dragit ut på tiden. Byggnationen är också en av de bidragande orsakerna till att det idag står mycket bilar parkerade längs med gatorna i området. Parkering sker idag på båda sidor av Malmgatan.

Ärendet var uppe för beslut om minskat antal parkeringar i maj 2020, ärendet återremitterades till förvaltningen för att se över möjligheterna till att fler parkeringsplatser kan behållas längs gata.

Efter att ärendet varit upp i hamn- och gatunämnden har en tillfällig linjemålning gjorts på östra sidan för att styra upp gatuparkeringarna utanför nybyggnationen. Detta ihop med att ritningarna studerats mer ingående har tydliggjort antal möjliga parkeringar på gatan.

Vid en ny bedömning i augusti har antal lagliga parkeringar i nuläget uppskattats till 20-21 stycken.

I enlighet med beslutad cykelplan 2016-2020 är hamn och gatuförvaltningens förslaget att anlägga en gång-och cykelbana, parkeringar varvat med vegetationsytor innehållande träd- och buskplantering samt ny belysning på västra sidan.

På östra sidan kommer fortsatt en gångbana finnas. En säker passage görs över Ringvägen för att ansluta till befintlig cykelbana och skola.

Övervägande

Malmgatan är en viktig länk för att koppla ihop cykelstråken i staden. Förslaget innebär att en gång- och cykelbana uppförs på västra sidan För att kunna möjliggöra gång- och cykelbanan behöver möjligheten att parkera på östra sidan av vägen tas bort till följd av att gaturummet ändras.

Förslaget innebär att ytor nära korsningar och där det inte är lämpligt med parkering görs till grönytor med plats för träd och belysning. Detta innebär att det blir möjligt att anlägga sex parkeringsplatser för bil. För att få en enhetlig gestaltning föreslås i stort sett samma utformning på Malmgatan som dess förlängning, Östra Vallgatan.

 Malmgatan saknar till stor del vegetation i dagsläget. Förslaget innebär att grönska tillförs som idag saknas på sträckan. Detta kommer bidra till flera positiva effekter. Vegetationen bedöms generera ekosystemtjänster så som fördröjning av dagvatten, ökad biologisk mångfald och reglering av mikroklimat.

Den stora mängd bilar som parkerar på gatan tros bero på den nybyggnation av bostäder som gjorts i området och då särskilt på Krukmakaren. Boendeparkering förväntas normalt sett lösas på fastighetsmark.

Det nybyggda lägenhetshuset har ett parkeringsgarage med 28 parkeringsplatser varav 26 är uthyrda idag. Området ligger nära två större parkeringshus, Lorensberg och Kanngjutaren. Det anses därför finnas god möjlighet till parkering i nära anslutning till Malmgatan.

Hamn och gatuförvaltningen föreslår att gång- och cykelbana byggs utmed Malmgatan, som ett led i att uppfylla flera av nämndens mål.

Förslaget uppfyller nämndens mål såsom

 Tydligt barnperspektiv i arbetet med utformningen av trygga och inkluderande offentliga miljöer

Utveckla hållbara offentliga gröna och blå miljöer

Ökad andel hållbara resor och transporter 

Beslut

Hamn- och gatunämnden beslutar att

1. minska antalet gatuparkeringar på Malmgatan till förmån för att bygga en gång- och cykelbana

 

 

Inga kommentarer: