< div id=”header ”>< / div>

tisdag 21 juli 2020

Varför är en folkpensionär mer värd än en socialbidragstagare ?


Nu när jag ser vad jag får ut i pension respektive socialbidrag ser jag att skillnaden blev större än jag trodde. Bilden ovan resulterar en som arbetat mot en som inte gjort det.

Hade det lönat sig för mig att arbeta de senaste 10 åren? Troligen inte om jag trott att jag skulle få mer som pensionär.

Normen är 4.000 kr hos en socialbidragstagare exklusive hyran och 7.000 kr hos en pensionär.

Något verkar för lågt eller det andra är för högt men VARFÖR är det så stor skillnad?

För mig är det obegripligt att ena månaden inte vara värd ett skit medan månaden efter bli upphöjd till något annat för jag passerat en viss ålder. Andra kanske säger tvärtom.

Jag förmodar att det är inte lite sjuka politiker som kommit på detta.

Samma människa planerar olika saker men ska hållas koll på av socialtjänsten men har förtroendet som pensionär. Har du arbete är det arbetsgivaren som håller kollen men då får du ju LÖN.

Släpp taget var det nån som sa. Men jag kan inte låta bli att fundera på varför i helvete det ska vara så STOR skillnad ?

Nu behöver jag inte oroa mig , inte springa med papper , inte få hot längre om jag inte gör det och det så får jag bara "matnorm" dvs så det räcker till mat + hyra.

Jag förmodar att hela socialen är fullt med efterträdare till mig. Nya generationer tar vid och den stigande arbetslösheten i mitt län tror jag blir bekymmersam ekonomiskt för många. Jag fick ju bara "socialbidrag" som arbetssökande var inte värd mer.
"I Kungsbacka var 1 986 utan jobb, i Falkenberg 1 721, i Varberg 1 794, i Halmstad 4 923, i Laholm 898 och i Hylte 620 personer.Unga i Halland (18-24 år) har det särskilt tufft. Där är ökningen 88, 6 procent jämför med för ett år sen. 1 980 personer i den åldersgruppen är nu arbetslösa."

Inga kommentarer: