< div id=”header ”>< / div>

fredag 17 juli 2020

Från socialfall till pensionssystemet !

Från 2001 har jag varit hänvisad till Socialtjänsten i Varberg.

Vad innebär det? Jo att jag dragits med skulder som gjort att jag formellt sett inte kan få någon bostad om inte socialen borgar för hyran.

Att jag aldrig under denna tiden fått chans till ett jobb som gjort mig självförsörjande. Att jag dessutom tvingats varje månad komma in med ny ansökan med underlag för hyra och el. Vid särskilda behov ansöka om det som inte ingår i socialbidragsnormen.

Dessutom får man inte förflytta sig utanför kommungränsen och övernatta för då dras det av på försörjningsstödet.

Vid behov måste du om du blir kallad komma till möten även semestertid.

Jag var under tre års tid uppmanad att komma till ett udda ställe att göra blås-och drogprov via ett slumpschema för att få rätt till min fulla norm. Jag bodde då i en privat bostad med eget kontrakt.

Från 2006 och framåt fick jag ett boende i stan via socialen och började mig återigen engagera mig politiskt. Boendet var ett s.k. socialt kontrakt vilket innebär restriktioner och att socialen kan gå in med egen nyckel dygnet runt om de så önskar.

Från 2010 - 2018 har jag vid olika tillfällen ändå varit ersättare i kommunfullmäktige , ledamot i fullmäktige samt ledamot i kultur- och fritidsnämnden.

Trots dessa förtroendeuppdrag har jag under tiden uppburit försörjningsstöd och innehaft socialt kontrakt. 

Frågan är hur det är att vara politiskt aktiv med devalverat människovärde ? Att bli pensionerad från socialens system till pensionssystemet är ett jättelyft som inte går att beskriva kort.

Jag konstaterar att jag åren 2014- 2019 genomgick gick skuldsanering och är numera fri från skulder även CSN som avskrev skulderna vid årsskiftet.

Inga kommentarer: