< div id=”header ”>< / div>

onsdag 15 juli 2020

Efter 19 år som dagdrivare höjs min status och jag får människovärdet tillbaka !

Nu när jag summerar inte riktigt klar än vad jag får exakt i pengar från Pensionsmyndigheten är  det bara att konstatera att mitt människovärde höjts betydligt än som tidigare kund hos Socialtjänsten.

Frågan är vad gör mig MER VÄRD måste vara åldern. För det här samhället har visat att jag varit odugligförklarad långt tidigare och att jag inte duger till nånting som har med arbetslinjen att göra.

Från 1973 till 1987 var jag fackligt engagerad och stod på golvet och emballerade cyklar på Monark  då var jag väldigt mycket värd. Sedan fick jag magsår och sa upp mig efter 14 år.

Men det fanns hopp: Jag fick praktisera på olika ställen under ett års tid: jobbade inom hemtjänsten, praktiserade på tre olika avdelningar på sjukhuset i Varberg: medicin, psykiatrin och röntgen. Var praktikant på miljöpartiets kansli i Göteborg och på en fritidsavdelning på Gårdsten.

Jag ställde upp i kommunvalet i Varberg för Miljöpartiet 1988 och kom från ingenstans in i den politiska hetluften och hamnade inte bara i fullmäktige där jag blev gruppledare utan också i kommunstyrelsen som ordinarie ledamot.

1989 började jag på Kom Vux där jag tillbringade min tid i fyra år strax över gatan till Varbergs stadshus där jag hade mina politiska uppdrag och med alla dess tjänstemän.

1989 blev jag nybliven pappa och pendlade till Göteborg.: Lövgärdet ett av Sveriges mest ökända bostadsområden men bodde i Varberg hos min morsa formellt.

Efter Kom Vux hade jag inget jobb att gå tillbaka till och jag blev mer eller mindre "heltidspolitiker" och mitt hem var halvformellt ett kansli (ännu mer 1994 när MP inte hade någon partilokal) men MP:s telefon sattes hos mig. Så jag svarade varje gång "Miljöpartiet". 

Arbetsförmedlingen var de glada de såg mig som politiker som inte hade tid att arbeta utan hade fullt upp. Men varvat med stämpelperioder gällde det att sätta mig i lämplig praktik i sex månader för att få nya stämpeldagar.

Kan nämna att jag städat stränder utmed hela Varbergs kust ,målat och en hel del annat. Fortsättning följer. Nu får jag äntligen #basinkomst och rätt till lite annat och är ingen som ska lotsas in i någon arbetslinje som slutade fungera för längesen för mig.
"DagdrivareDagdrivare är synonymt med lodare och flanör och kan bland annat beskrivas som ”person som är sysslolös (ofta av egen vilja). 
Person som tillbringar sin tid med att (av eget val) driva omkring utan någon sysselsättning"

Inga kommentarer: