< div id=”header ”>< / div>

torsdag 9 april 2020

Stödpaket - "för att slippa gå till socialen " gäller inte mig


Som bidragstagare på socialen sedan 2001 så har jag redan nått botten. Då behöver man inga stödpaket "för att slippa gå till socialen".

Jag har också en gång drabbats av skulder hos kronofogden och genomgått skuldsanering så jag kan detta. Därför tycker jag inte ett dugg synd om alla som drabbas under coronakrisen.

Däremot kan jag delvis tycka synd om personer med biologisk ålder över 80 år, samt multisjuka mellan 60 och 80 år, som ska bortprioriteras i intensivvården. Men det handlar om prioriteringar. Precis som politiker nu med sina stödpaket prioriterar att dela ut stödpaket: "för att slippa gå till socialen ".

100 miljarder som tas i lån och betalas tillbaka genom högre tillväxt. En tillväxt som går ut på att slå ut människor, leder till rovdrift och vädjar till människans sämsta sidor.

Samhället har blivit allt mer girigt under coronakrisen. Länder vänder sig inåt stänger gränsen kapa åt sig för att rädda befolkning fast inte alla och företag. Folk ska ändra beteenden och vara socialt distanserade och bara följa folkhälsomyndighetens råd. Studera kurvor för coronavirusets utveckling och bortse från allt annat.

Men att dela ut stödpaket för att slippa gå till socialen - inför basinkomst då istället!

Inga kommentarer: