Miljöpartiet står mellan 5,5% - 3,%% opinionsmässigt om man följer opinionsmätningar ett år tillbaka.
I coronakrisens spår är det så att att just nu stärks ledarna i respektive land då det krävs nationella lösningar för att minska smittspridning, rädda jobben och företagens ekonomi. Då faller ett parti som Miljöpartiet ganska lätt om de uppfattas som ett bihang och utfyllnad.
Klimat & Miljö som är MP:s portalfråga är inte det journalisterna vill ha svar på utan annat. Att då som Isabella Lövin bjuda på besöksförbud på äldreboenden för anhöriga när det visar att smitta sprids på äldreboenden verkar inte riktigt okey. Dessutom med skälet att nu har så många kommuner infört det att ett nationellt förbud blir mer rättvisare.
Jag skulle vilja säga samma sak om klimatfrågan. När nu EU infört en klimatlag, har fungerande utsläppsrättssystem känns plastpåseskatten införs 1 maj som en fis i rymden.
Miljöpartiet som sedan 2014 är ett regeringsparti har en kris som de själva inte upptäckt. De har slutat kommunicera med väljare. De kommunicerar via media om någon journalist stoppar en mick i munnen på dem.
"MP har inte mått bra av att vara i regeringssamarbete med S. Efter två mandatperioder har makten inte givit något lyft och det känns uppenbart att det sociala samspelet mellan de två partierna fungerar dåligt. Personkemin mellan uppstickarna och partiet med den mest statsbärande självbilden är uppenbarligen sådär. Att coronakrisen slagit till har inte förbättrat den situationen, just nu tar S än mer plats än tidigare"
Vid presskonferenser syns nu inte bara regeringen dvs S+MP utan nu finns också januaripartierna C och L med och tar plats. Det ger ett konstigt intryck att även C och L ingår i regeringen.
När Miljöpartiet klagar på att demokratin sätts på undantag i världen med coronakrisen som skäl var det inte så länge sedan de i ville att regeringen skulle köra över riksdagen för drastiska inskränkningar. Något de fick bakläxa på i lagrådet.
Vi har också ett MP som vill att asyl i Sverige är en mänsklig rättighet: Rasmus Ling som var sig har jobb eller bostäder att erbjuda utan mest bidrag. Då har vi rdan en integrationsskuld för alla vi redan tagit emot.
Det tidiga Miljöpartiet som jag var med i del av grundadet betonade självförsörjningen i jordbruket och på energiområdet det blev som bortblåst när MP blev mer internationaliserat inriktade och gick med i EU. Då gäller det att anpassa sig så mycket som möjligt att anpassa sig till EU:s regler och harmonisera Sverige inte nationalisera.
Nu har inte bara MP redan innan coronakrisen skjutit upp allt vad som har med kongresser att göra till 2021 utan även fått se klimattoppmötet i Glasgow skjutas upp till samma år. Men tack var coronakrisen lär en del inom klimat & miljö förbättrats inte tack vare MP.
Striden kommer istället bli hur tacklar vi sjukvården då många operationer skjuts upp alla sjukvårdsresurser läggs på corona och ett miljöparti som är helt förknippats med makten som helt saknar medlemsengagemang och som är helt beroende av mediafokus för att få en omstart.


2 kommentarer:
Inget annat parti heller! Urbota fånig artikel.
Urbota fånig artikel. Inget parti har någon lösning.
Skicka en kommentar