< div id=”header ”>< / div>

måndag 6 april 2020

Försörjningsstöd för alla nu som går in i a-kassan är ingen hit!

Varför locka folk till a-kassor och betala avgift till dem om du nu riskerar arbetslöshet inom den närmaste tiden?


Jag förstår dem som har jobb och har möjlighet att gå upp till heltid men många har inte den möjligheten.

De ska nu betala in en avgift för att vara med i a-kassan och när de blir arbetslösa vilket händer en del som nu är varslade och få en a-kassa som kanske inte täcker upp vad jag som socialbidragstagare får i försörjningsstöd.

Socialen ser tre månader tillbaka vad du haft för inkomster, du får inte äga någonting av värde som går att avyttra, du får inte ha skulder det tar socialen ingen hänsyn till alls.

Det är inte så lätt som en del tror att få försörjningsstöd. Dessutom räknas allt i inkomst bort vid uträkningen av försörjningsstödet.

Du får först fylla i en grundansökan och tid till en socialhandläggare kan ta tre veckor och de ska först göra en utredning vilket kan ta ytterligare tid.

Inga kommentarer: