< div id=”header ”>< / div>

onsdag 1 april 2020

Dags för obligatorisk a-kassa ?


I solidaritet med att de de varslade ska få tillträde till de nya jobben kommer jag i juli månad 2020 att avsäga mig min plats som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Jag vet att AF varit inne i en kris och besvärlig omställningsperiod och ställer då min plats till förfogande som arbetssökande.

Jag AVSTÅR redan nu att parasitera på a-kassan även om det blir lättare att uppnå villkoren och att dagersättningen höjs.

Detta med solidaritet med att statens utgifter då ökar och att många då slipper att gå och att ansöka om försörjningsstöd. Detta fram till juli månad med omedelbar verkan. Jag själv befinner mig redan under socialens trygghetssystem vilket inte belastar staten.

Själv tycker jag för övrigt att a-kassan borde vara obligatorisk. Argument finns här
"Finansministern räknar med att arbetslösheten ökar till nio procent, det sämsta läget på 20 år. Arbetslöshetsersättningen, a-kassan, är inte en ren försäkring, inte heller är den ett bidrag. Det är en kombination. De aktuella förändringarna ökar de statliga kostnaderna med fem miljarder.

Tanken med att ha en frivillig a-kassa är att den ska vara tillgänglig för den vill. Den som inte vill ska slippa – och får stå sitt kast."

Inga kommentarer: