< div id=”header ”>< / div>

lördag 21 mars 2020

Bostadsmöte med boendehandläggare och biståndssekreterare - så är det att ha socialt kontrakt !


Boendemöte igår med boendehandläggare och biståndssekreterare.

Varbergs kommun ÄGER fastigheten Malmgatan 14 där jag bor. Serviceförvaltning och socialförvaltning är på sätt och vis biträdande hyresvärdar.

Jag har ett s.k. socialt kontrakt med socialförvaltningen. Boendehandläggaren jag träffade igår har 3 stycken i huset hon har ansvaret för. Min biståndshandläggare som var med har ansvaret för mig då jag fått kontraktet genom bistånd dvs uppfyller kraven att vara helt omöjlig på bostadsmarknaden i dagsläget.

De andra som bor i samma hus är det 2 hyresgäster som gått genom integrationsamordnaren och är fd nyanlända som placerats. Övriga är 1 hyresgäst med sambo som har något kontrakt som antagligen är direktkontrakt med serviceförvaltningen. De två lägenheter som är lediga i huset går den vägen också då serviceförvaltningen är överordnad fastighetsförvaltare.

I mitt specifika fall har min situation förbättrats. Jag är skuldfri jag kommer inom några månader att slippa ha försörjningsstöd men jag får bo kvar ett halvår till att snabbt hitta annat boende.

Jag får INTE ta över kontraktet till EGET kontrakt. Jag får INTE ha någon inneboende eller husdjur eller sådant då jag har ett biståndskontrakt. Jag får inte heller låna ut/hyra ut lägenheten eller periodvis vara länge frånvarande från boendet.

Vad gäller då i nuläget ?

Jag har stått 5 år och fyra månader i kön på Varbergs Bostad och det kommer man inte långt med då en fd granne som stått i 11 år först nu börjar få erbjudanden efter många år i kön. Till skillnad från mig uppfyller han villkoren för eget kontrakt men socialen kommer då att betala hyran.

I mitt fall där jag kommer att klara av att betala hyran i juli själv men står jag för långt tillbaka i kön hos Varbergs bostad att bli erbjuden lägenhet. Det är kötid som gäller.

Inga kommentarer: