< div id=”header ”>< / div>

onsdag 26 februari 2020

Coronaviruset i kombination med annan känslighet kan vara förödande för den som drabbas !


Coronaviruset upptar mycket av media just nu.

Här på denna länken kan ni följa dagsläget.

" Det nyupptäckta viruset är ett av minst sju varianter av coronavirus som kan smitta människor. De första som insjuknade i Kina i december uppvisade symtom som liknar de vid lunginflammation - feber, hosta och svårt att andas. För vissa blir det livshotande eller till och med dödligt medan andra kan komma lindrigt undan. Nu kämpar myndigheter med att identifiera smittade för att kunna begränsa spridningen av viruset."

Jag har en egen historik

Jag själv kom ihåg för 25 år sedan drogs med långvarig förkylning gick på KomVux då i Varberg och det gav inte med sig. Fick kvävningskänslor vid hosta och panik. Jag gick till vårdcentralen efter en tid och fick ut hostmedicin. Det var bara det att den spydde jag upp direkt och gjorde ingen nytta alls.

När jag inte kunde andas tätt i luftrören på Kom Vux gick jag in till kuratorn då frågade hon om hon skulle ringa efter en taxi. En elev på skolan såg hur jag var fatt och körde mig hem när jag återhämtat mig lite.

På natten hände det hemska. Vaknade och kunde inte få in luft. Gick och kräktes och min mamma körde upp mig till sjukhuset då jag var helt färdig.

På sjukhuset tog de alla prover som tänkas kunde och inte minst röntgen var viktig för att kunna ställa en diagnos. För i övrigt såg läkaren inget onormalt.

Så kom chocken. - Vi ser prickar på lungorna vilket tyder på överreaktion av ditt immunförsvar sa läkaren. Antibiotika skrevs ut som skulle vara i två månader och cortison för ett halvår sån där man skulle inhalera.

Jag fick också en tid för bronkoskopi i Halmstad där de gick ner i lungorna. Jag hade hosta och lunginflammation i drygt två månader men klarade min vardag för jag hade gett mig fan på det.

Jag gjorde bronkoskopin och läkaren sa att det mest var för att utesluta sjukdomar inte egentligen för att ställa diagnos. Jag hade drabbats av någon reumatisk åkomma med överreaktion i lungorna i samband med min förkylning och 1 av 10 dog av detta. Alltså till andel mer än Coronaviruset gör.

Efter 2 månader sedan utbrottet kände jag mig helt frisk i lungorna efter månader av hosta och känsliga luftrör. Men en sak vet jag idag. Att en enkel förkylning eller influensa hos mig kan innebära något värre och omgivningen är oftast helt oförstående.

Inga kommentarer: