< div id=”header ”>< / div>

torsdag 14 november 2019

Budgetmötet i kommunfullmäktige, Varberg - en lång föreställning som inte går till historien !


Kommunfullmäktige i Varberg som berörde budgeten varade i 9 timmar, 17 minuter och 13 sekunder innan ordförande Gösta Bergenheim förklarade årets längsta möte för avslutat.

Av förklaring skäl svårt att hänga med i för den som inte har vanan inne eller är insatt i turerna. Själv orkade jag med från kl 11.00 - 15.00 då tyckte jag det räckte och får kolla webb-tv som finns på varberg.se efteråt det jag missat och läsa vad som skrivs på annat håll.

Det uppstod en paus mellan 12.00- 13.00 då jag blev påhoppad innan folk var på väg ut av ekonomidirektören - att nu stänger vi och nu får du gå (som det uppfattades). Självklart vet jag om hur det går till så jag blev förbannad varför han just hoppade på mig på väg ut. Det var antagligen ett konstaterande men han var riktad mot mig när jag höll på att plocka ihop mina pinaler. Ungefär så spännande kan kf-mötet i stort uppfattas också.

Maria Haldesten ledarartikel i HN gjorde budgetmötet till en derbymatch i politikens division 2 mellan Alliansen och Oppositionen där alliansen var klart segertippat.

I ledaren konstaterades att derbyt inte lockade storpublik men de flesta stolarna var ändå upptagna när jag dök upp och ingen visste heller hur länge matchen varade. Det blev iaf en förlängning som hette duga med spring upp i talarstolen med pseudodebatter som kunde gjort att mötet kunde kortas ner tycker jag.

MP och SPI finns inte med längre i Varbergspolitiken och det märktes inte för det blev ändå ett långt möte där SD:s budgetförslag lockade motståndare att äntra talarstolen och få avreagerat sig. Vad bra då om SD liksom jag tycker V och KD kunde få vara med i budgetberedningen så det blir en sakligare debatt i kf sedan.

SD blev lite tagna på sängen då gruppledaren Olle Hällnäs lämnade mötet under pågående förhandling men Ingrid Jordebo snart 90 år gjorde en bejublad insats i talarstolen trots att det politiska underbarnet kommunrådet från centern Christofer Bergenblock gjorde det mesta för att pressa henne huruvida påläst hon var. Han har ju den vanan inför skolklasser tidigare som leg lärare.Men här var det en lite äldre elev som skulle skolas i ämnet politik.

Apropå Haldestens ledarartikel frågar jag mig om det inte är mig hon nämner se citatet.

" "Talarna gör allt för att förlänga talartiden och berika sig med arvoden." skrev en åskådare i sociala medier. En sur recension från en spelare som passerat sitt bäst-före-datum – eller en redovisning för hur vederbörande såg på saken redan under sin tid som folkvald?"

En ledare som tror att kommunfullmäktige är en derbymatch och en uppvisning i talarkonst går inte att ta på allvar. Det är en redan uppgjord match från början där utgången är given. Varbergspolitiken är inte särskilt spännande och reportern från HN lämnade mötet i september utan en rad i tidningen så kan man undra?

Just på det mötet var det väldigt rafflande mellan åklagare Ingela Svensson och SD-folket. Antagligen för magstarkt att avhandla i den fisförnäma lokalblaskan Hallands Nyheter som är bäst på sportsidorna. Där refereras med all den äran och där lägger journalistiken idag ner sitt krut. Politik är HN sämre på.

Inga kommentarer: