< div id=”header ”>< / div>

fredag 13 september 2019

Varför startas inte fler Repair café i Sverige för att fixa prylar ?


Jag läser och hör på radion om Repair café en rörelse som vuxit fram i Europa som "fixarställen" för att laga eller fixa prylar.

Jag vet att det fanns i mitt hus en snäll farbror med fullständiga verktygssatser som lätt kunde fixa cyklar och punkteringar och sånt. Elektronikprylar kräver också specialverktyg och för några år sedan skickasde de iväg mina mobiler när de krånglade. Sedan finns det alltid second hand att gå till om det bejhövs något bättre begagnat.

Idag går saker ut på att sälja och min mobil fick laddas hela tiden fick jag gå in på nätet och beställa nytt batteri till min inte alltför "gamla" mobil och beställa nytt då ingen tillhandahöll batterier på lager fast min mobil bara är några år gammal och batteriet är den känsliga komponenten.

"– Vi gör det ju gratis, men att se folk så lyckliga att det strålar om den är den bästa lönen, säger Bruno.

I grunden finns också ett starkt miljöengagemang och en ovilja att delta i slit- och slängsamhället. I Berlin finns 14 repair-caféer. Initiativtagaren till just det här, Rüdiger Büttner, menar att det handlar om en grundinställning till konsumtion"

Jag kollade på nätet och det närmaste jag kom fram till här i Sverige vad gäller Reapair café var i Göteborg på fb som för närvarande är vilande men ska köra igång nu i höst igen.

På Repair Cafés hemsida finns ett startpaket för den som känner för att starta ett repair café.

Inga kommentarer: