< div id=”header ”>< / div>

tisdag 24 september 2019

Ekonomisk tillväxt är inte alltid förenligt med välfärd eller ekologisk hållbarhet !


Frågan om ekonomisk tillväxt tog Greta Thunberg upp i sitt tal till FN.

Min egen tillväxt upphörde 2001 när jag sattes på försörjningsstöd därför känner jag mig inte delaktig mer än som samhällsparasit. Jag utnyttjar systemet till fullo. Fått mina tidigare skulder avskrivna som legat hos kronofogden. Mina CSN-lån avskrivs helt nästa år i juli månad.

Jag kommer att få en fattigpension nästa år där politikerna lovat mig att garantipensionen ska öka nästa år, bostadstilläggen öka och taket för bostadstillägg ska bli högre så jag inte ska behöva oroa mig.

"BNP och tillväxt

Ekonomisk tillväxt är inte förenlig med ekologisk hållbarhet: ökad tillväxt leder till ökad miljöbelastning.
Tillväxt är inget bra mått på välfärd, särskilt inte för rika länder. Bland annat eftersom tillväxtbegreppet inte säger någonting om hur välfärden fördelas."

Det som bör oroa mig är hur i helvete den ekonomiska tillväxten ANVÄNDS och hur resurserna SNEDFÖRDELAS. Jag har uppenbarligen inget behov av någon ekonomisk tillväxt men andra har det. Jag har alltså inget behov att vinna på Postkodlotteriet, trav eller få något jätteklipp. Tråkig jävel alltså som är direkt systemkontraproduktiv.

Nu händer saker runt om ändå utan att jag kan, tillåts eller vill påverka. Det bara händer där jag befinner mig, lever i den tid som nu är eller råkar vara i viss situation med fel eller rätt människor. Det gäller att glida med som någon sa och inte slösa bort sin egen energi i onödan.

Håll dig borta från energitjuvarna tycker någon men uppfattas som energitjuv själv om jag trampar på ömma tår eller tar upp obekväma saker. Ibland måste man ryta till , ifrågasätta, rannsaka sig själv och andra.

Inga kommentarer: