< div id=”header ”>< / div>

tisdag 6 augusti 2019

Varbergs kommun borde ta bort sina sociala kontrakt och kalla det sociala förturer istället !


Jag har ett socialt kontrakt varför har jag det?

Jo jag har haft en hyresskuld i snart 23 år då jag inte hade några inkomster och klarade inte att kunna betala hyran.

Riktlinjer för uthyrning hos Varbergs Bostad AB
"Vi på Varbergs Bostad värnar om allas lika rätt och möjlighet till en bostad. För att vi ska kunna erbjuda en trygg boendesituation för alla finns det dock ett par grundkrav som måste uppfyllas:

För att kunna registrera dig i bostadskön måste du ha fyllt 18 år.

Du som söker måste ha en fast inkomst och en ekonomisk situation som gör att du klarar hyran för den aktuella bostaden.

Du ska vid begäran kunna styrka inkomst minst sex (6) månader framåt. Kreditprövning sker före kontraktsskrivning. Alla personuppgifter behandlas enligt General Data Protection Regulation (GDPR).

Du får inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder. Du ska ha varit skuldfri minst sex (6) månader.

I enskilda fall kan sociala och medicinska behov vägas in i bedömningen."

Genom åren har jag försökt nå en uppgörelse men den har avvisats då jag som motkrav krävde att erhålla en bostad. Detta gick inte Varbergs Bostad med på. När jag bodde på Åkaren (Södergatan 38) med socialt kontrakt fick jag ett erbjudande om en etta på Studentvägen men också detta med socialt kontrakt.

Jag avvisade då erbjudandet då jag ville ha ett förstahandskontrakt. Jag bodde ju redan med socialt kontrakt. Efter det genomgick jag en skuldsanering under fem år från 2014-1019 då min skuld rensades bort från Varbergs Bostad. Efter det var det 6 månaders karens som gällde.

När Varbergs Bostad köpte Åkaren var jag fortfarande inne i skuldsanering och fick inget erbjudande om lägenhet hos bolaget. Jag deporterades till Malmgatan där jag fortfarande bor med socialt kontrakt.

Idag är jag skuldfri och därmed godkänd som bostadssökande av förstahandskontrakt som frystes då jag hade skulder. Frågan är om jag är berättigad till socialt kontrakt där jag bor på Malmgatan längre hos Varbergs kommun?

I vilket fall som helst så jag att en lägenhet var ledig på Studentvägen sopm jag för över fem år sedan avvisade då det var socialt kontrakt. Men jag anses ha för kort kötid och många andra sökande lär ha längre kötid än mig.

Nu är det så att OM jag bott på Studentvägen med socialt kontrakt hade jag fått ta över lägenheten idag om jag varit skuldfri.

MEN det var inte ett förstahandskontrakt jag blev erbjuden och jag hade själv inte möjligheten att välja område eller lägenhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har själv socialt kontrakt sen snart fem år tillbaka. Har inga skulder hos KF längre, dock ligger anmärkningarna kvar några år. Jag vill flytta ihop med min pojkvän där och ta över kontraktet. Han är skötsam och har bra ekonomi och fast jobb. Men antar att det bara är mig dom kollar på?