< div id=”header ”>< / div>

torsdag 23 maj 2019

Varför kompromissade Miljöpartiet bort kärnkraftsavvecklingen om det är ett grönt parti ?


Läser Birgers Schlaugs blogg om skillnaden mellan Partiet Vändpunkt och Miljöpartiet

Eftersom kärnkraftsavveckling är en viktig grundfråga för mig sedan folkomröstningen 1980 INNAN Miljöpartiet ens var bildat fram till senaste energiöverenskommelsen vill jag veta hur partierna förhåller sig.

Miljöpartiet ingår i en blocköverskridande överenskommelse där den kortsiktiga effekten är att effektskatten togs bort på kärnkrafts-el.

Vad gäller Partiet Vändpunkt har jag inte sett något solklart ställningstagande än just mer än de vill ha konkreta förslag som biter vad gäller klimatomställningen och partiet är alltför nytt innan jag börjar ställa alltför hårda krav på det.

I EU-valet tror jag BÅDE MP och PV är ense om att kärnkraften inte är någon fråga som ska upp där utan energimixen är upp till enskilda stater att komma överens om.

När Miljöpartiet bildades 1981 (jo jag var med i dess framtidsgrupp i Halland) var kärnkraftens avveckling en central fråga och att detta skedde så snabbt som möjligt.

Men ett trendbrott skedde 2016 när MP accepterade att effektskatten togs bort och för första gången gjorde kärnkraften till icke-fråga inför valet 2018 då båda regeringsalternativen hade deltagare i energiuppgörelsen.

Partiet Vändpunkt
är vad jag uppfattar det ett helt nytt parti och inget utbrytarparti från Miljöpartiet. I så fall skulle lokalavdelningar hoppa över och bli lojala med PV. Så är inte fallet.

Jag ser PV mer ideologiskt som tar de stora frågorna på allvar medan Miljöpartiet är helt urvattnat i en liberal sörja i mitten av svensk politik där kompromissen är målet. Per Gahrton kunde lika gärna ge sig på F!, V och Piratpartiet varför de söndrar för MP och inte underordnar sig deras överhöghet.

Det intressanta är om Miljöpartiet som lever högt på sina ministrar överhuvudtaget överlever om de inte hade varit med i regeringen? Nu finns ingen återvändo utan de är ETT av etablissemanget och är inte heller något "vanligt parti". De försvarar MAKTEN till varje pris allt annat är underordnat den.

Inga kommentarer: