< div id=”header ”>< / div>

fredag 14 september 2018

På tisdag är det slutklubbat för gamla fullmäktige i Varberg - MP och SPI lämnar scenen !!


På tisdag sista mötet för gamla mandatperiodens invalda ledamöter i Varberg. Jag har mest suttit på läktaren då Miljöpartiet medvetet blockerat mig från att tjänstgöra.

Nu straffade det sig då samtliga ledamöter från MP och också SPI Välfärden åker ut. Det blir alltså mindre partier i nästa kf och lika bra det. Både MP och SPI föll på den som jag tycker alltför hårda spärren på 3 % som gällde i kommunvalet.

Jag känner en markant skillnad efter 2014 års val då Miljöpartiet hade en rejäl medvind och gjorde sitt bästa val någonsin dock med en hel del förnyelse på sin lista.

Miljöpartiet har ganska markant dragits åt höger och ingår man i alliansen är det lätt att bli uppslukad. då måste det finnas ventiler för att behålla partiets särart.

Jag kände det redan 1991 när MP inte fanns i riksdagen och vi samarbetade med alliansen att det gäller att både synas och höras. Det tycker jag inte MP gjorde mer än när det var interbråk kring mig eller när de inte fick ihop folk till interna poster som inte är arvoderade.

Det är beklagligt att två av oss som deltog i valet 2014 slutade som politiska vildar i nämnderna. vi sitter ändå kvar till årsskiftet.

Miljöpartiet hann ändå sitta med i 30 år 1988-2018
. Jag har följt partiet hela tiden och fåt återkomma med historik nu när jag slutar som politiker i MP.

Om jag ska gå med i något annat parti? Det vet man aldrig men för mig är kapitlet MP avslutat.

Inga kommentarer: