< div id=”header ”>< / div>

torsdag 28 juni 2018

SVT:s valkompass gjorde mig till sverigedemokrat lokalt !



Jag gjorde en matchning på kommunerna vad jag står i lokala frågor i Varberg kommun på valkompassen som SVT sammanställt.

Mina resultat blev enligt nedan

Sverigedemokraterna 77%
Kristdemokraterna 59%
SPI Välfärden 53%
Vänsterpartiet 48%
Centerpartiet 48%
Miljöpartiet 48%
Moderaterna 44%
Liberalerna 39%
Socialdemokraterna 37%

Eftersom partierna samárbetar i block eller valsamverkan dras Kristdemokraterna ber av de andra partierna inom Alliansen+ MP då de måste kompromissa ihop med dem. Vänsterpartiet får underordna sig Socialdemokraterna som jag har som mitt bottenparti ihop med liberalerna i undersökningen.

SPI Välfärden är ett parti som jag uppfattar på väg ur varbergspolitiken och vars röster då blir bortkastade.

Återstår då Sverigedemokraterna som ligger närmast hur jag svarat i undersökningen. Problemet är om de har tillräckligt starka representater som kan föra politiken eller om det hänger på två synliga och starka personer medan resten är utfyllnad? Att sitta ensam i nämnder och styrelser är inte lätt och ganska hög frånvaro präglar SD under mandatperioden i några av nämnderna. Dessutom en splittring där kommunstyrelsen och socialnämnden ockuperas av två politiska vildar.

Kommunisterna finns inte med i valkompassen vilket jag anser att de borde få varit med. Som vägledning för mig blir valkompassen ganska förvirrande egentligen men gav ett klartecken. Miljöpartiet som jag företräder framstår som ett parti bland alla andra och frågan är om jag inte borde hoppa av det partiet. Att vara med en "halvmesyr" känns inget vidare.

Inga kommentarer: