< div id=”header ”>< / div>

söndag 10 juni 2018

Politikerna i Halland har inte större kunskaper om förutsättningar inför valet 2018 än en femteklassare !



Jag tvivlar på att politikerna som kandiderar inför höstens val har sämre kunskaper än en femteklassare eller är helt enkelt ointresserade att svara.

Jag ställde följande frågor till som jag trodde var insatta politiker :

Jag får säga att kunskapen hos kandidater som ställer upp i regionvalet i Halland är urusel över lag och liberalerna kommer med helt felaktiga svar men tackar Erik Hellsborn (SD) för klart svar. 😄

Fråga 1: Hur många valkretsar kommer det att finnas i regionvalet i Halland?


Rätt svar: Halland har fyra valkretsar i regionvalet: Kungsbacka, Varberg, Falkenberg/Hylte och Halmstad/Laholm.

Fråga 2: Om man kryssar en person på en lista även om partierna bara går ut med en lista räknas inte det så att 5% av kryssen inom valkretsen låt säga Varberg för att bli personkryssad?

Rätt svar: Får partiet mandat i valkretsen exempelvis Varberg så får en person som tar över 5% av kryssen på valsedeln personvald. I regel gäller det under förutsättning att ingen fått fler kryss naturligtvis.

I Sverige är det regel att man går fram på partilistor med en förutbestämd ordning som bestäms av partiernas medlemmar internt. Men väljarna ska väl också få ha ett ord med i laget?

När kunskapen som jag ser det är så låg enligt en egen undersökning som jag ser det hos etablerade partier vad som gäller för regelverk för valen så undrar jag om inte många skulle avså att ställa upp också. Politiker som ska fatta förnuftiga beslut som inte har större kunskap än en femteklassare.

Inga kommentarer: