< div id=”header ”>< / div>

torsdag 31 maj 2018

......Jag träffade en fd granne som bott på Åkaren !



Träffade på en fd granne igår som bott på Åkaren i Varberg men flyttade självmant för några år sedan en bit utanför stan.

I hans lägenhet bor idag en somalier på Åkaren och han har som fem andra i kåken ännu inte fått besked om ersättningslägenhet. Ja hur lever min fd granne nu för tiden? Nej det gick inte riktigt som han hade tänkt sig och övernattar numera i en bil på nätterna. - Jag skulle aldrig lämnat min lägenhet säger han som han hade på Åkaren lite med sänkt blick. Vi hade ett samtal på torget och hade inte synts på länge.

Ja i din lägenhet bor nu en somalier sa jag. Det är väl fem år han flyttade in så ingen som kom med flyktingströmmen 2015 då gäller som bekant andra förutsättningar.

Vi båda kommer fram till att det är inte konstigt folk dras till Sverigedemokraterna när politkerna spelar ut grupp mot grupp. Själv lämnnade han sin bostad med socialt kontrakt frivilligt och när han nu begär en ny lägenhet även med socialt kontrakt så ska det utredas för socialen är banne mig ingen bostadsförmedling. I hans fall bedömer de att han är självförsörjande och har numera en sjukpension vilket han inte hade då. Va bra hjälp honom med en bostad då han har stått 10 år i bostadskön också.

Bostadsproblematiken är inte lätt i Varberg för någon. Det krävs lång kötid, skäl för prioritering och tillhöra rätt kategori och det är jättebra att ha både kontanter och kontakter. Politikerna tror på att det går att bygga bort bostadsbristen men samtidigt ser vi att Varberg inte bara tar emot nyanlända utan också nyinflyttade till kommunen.

Varbergs Bostads AB som är kommunens styrinstrument aviserar att de behöver höja hyror för att klara det löpande underhållet i äldre fastigheter samtidigt som de har planer på nybyggnation och de hyrorna blir inte billiga.

Varbergs Bostad AB köpte in Åkaren för ett år sedan och aviserar en omfattande helrenovering framledes. De hade kravet att alla som bodde och var verksamma på Åkaren 13 skull ut därifrån inget socialt ansvarstagande alltså.

Efter ett år bor fortfarande sex personer kvar på Åkaren och de har inte lyckats fixa ersättningslägenheter till dem. Samtidigt bor min fd granne och kompis i en bil. Lita inte på politiker säger jag utan att granska dem noga inför valet.

Inga kommentarer: