< div id=”header ”>< / div>

fredag 2 mars 2018

Hur blir 2 miljarder på Landvetter för fler resenärer en klimatsmart satsning?



Utbyggnad av Landvetter är det klimatsmart?

Floskelpolitiker talar ofta om att flyget bör minska och fler ta tåget. Det kan ju inte gälla Landvetter utanför Göteborg där det ska satsas 2 miljarder för att öka antalet resenärer på flygplatsen.

Något som bör må bra av ökat resande med flyg är väl alla de som förespråkade flygskatt. Då kommer det in mer pengar till staten. Å andra sidan subventioneras mindre flygplatser av kommuner och regioner så det lär gå jämt ut.

"Utbyggnaden hoppas Swedavia ska kunna öka antalet passagerare till över åtta miljoner passagerare per år. Det över en och en halv miljon fler än vad som reste från flygplatsen 2016"

Om vi undantar flygskatten som styrmedel vars uppgift INTE är att lösa klimatfrågan så ligger centern i groparna att för 750 miljoner på tre år blanda in biobränsle i flygbränslet, start- och landningsavgifter för miljövänligare flyg och storsatsning på test- och demo samt ökad forskning för att förbättra flygets miljöprestanda.

Själv kom jag inte ihåg att jag flugit sedan 1996 en flygresa till Bulgarien som helst ska glömmas. Vad gäller klimatutsläpp och flygresor ligger jag alltså ganska bra till och har inget dåligt samvete om jag äter kött.

För den som är intresserad finns här en lång intervju med Birger Schlaug ett avdankat fd språkrör i Miljöpartiet. Ganska intressant att lyssna på faktiskt.

Inga kommentarer: