< div id=”header ”>< / div>

söndag 18 februari 2018

Recept på gym beviljas ej utanför normen om du har försörjningsstöd !


Jag fick nyligen ett avslag i förvaltningsrätten i Göteborg gällande ett överklagande angående ett avslag att inte bevilja bistånd till recept på gym.

Okey i vanliga fall går träning på gym i normalfallet under det som kallas lek och fritid som får bekostas av den enskilde själv för den som går under försörjningsstöd.

I mitt fall varför jag överklagade var att det under tre år i rad beviljats bistånd för recept på gym gällande subventionerad rabatt under 3 månader för 500 kronor.

I mitt fall har jag känt av om jag inte tränar blir stel i leder, får inkontinens dbs kan inte hålla blåsan när det blivit för mycket stillasittande.

Att gå på gym är ändå en dryg kostnad och tar upp tid samt kräver lite. En del av motivationen är ändå att få den lilla uppmuntran att träna då jag ändå ska stå under arbetsmarknadens förfogande.

Jag har ju den uppfattningen också att recept inte går under normen men i detta fallet gäller tydligen inte längre. Att friska får pensionärsrabattare är tydligen okey och att företag ger möjligen till anställda för träning. Men tillhör du samhällets botten ska du tydligen inte ges något stöd.

Vem tillhör de svagaste i samhället funderar jag på? Att det står att jag inte har någon medicinsk bedömning beror på att det är sjukgymnasten som skrivit receptet och hen skriver inga läkarintyg eller gör medicinska bedömningar. Så var det med det.

Vårdcentralen skriver inga recept på gym vare sig sjuksköterskan eller läkaren. Så där får du ingen hjälp heller.

Nu gör jag så istället för att springa på gym tar långa sköna promenader istället så hoppas jag att jag slipper mina besvär.

Inga kommentarer: