< div id=”header ”>< / div>

lördag 27 januari 2018

Är det så att invandring och fler nyanlända skapat undanträngningseffekter på både bostads- och arbetsmarknaden?


Finns det undanträngningseffekter och vad är orsaken?

Läser Johanna Palmelid SD:s ( insändare om migranter och invandring som tränger sig in i bostadskön och att det byggs för litet?

Finns det utrymme att bygga på landsbygden? Ja men all service finns inte där vilket kräver transporter. Allt arbete finns inte där vilket kräver transporter. Kollektivtrafiken är utbyggd efter vissa stråk och angör som det sägs vid serviceorter. Väntetider och ta sig till buss. Bilen är naturligt att ha tillgång till på landsbygden.

Akutboendet ska tydligen inte finnas i Varbergs centralort det är förlagt i Väröbacka
. Alltså ett bra experiment hur många som "vill bo där". Där ställs inga krav på maxhyror 4.900 kr det gör det i från socialförvaltningen sida på annat boende.

Nyproduktion är inte att tänka på för den som vill bygga nytt och mer. Det kostar för mycket om taket på hyran är 4.900 kr.

Förtätning i staden? . Täta på men krav på grönytor finns när det blir förtätat. Ökad exploatering kan komma i konflikt med bevarandeintressen. Men visst finns möjligheter men också grannar som kommer att klaga i kvarteren jämte. Det blir ju inte som innan.

Hyror i stan är högre då nästan alls service finns där, all kollektivtrafik utgår därifrån, affärer och banker, aktiviteter är huvudförlagda där. Vi kan prata om lägeshyror. Tyvärr är mycket utrymme bostadsrätter och spekulation kommer då in. När sälja när köpa inte i huvudsak att ha ett bra ställe att bo på om inte priset är det rätta.

Vad gäller migranter och nyanlända vet vi att det tar tid att komma in i ett samhälle. Det bästa är att det finns en spikad plan utbildning och arbete. Men finns det inte undantröningseffekter där också? Samt matchning som ska till.

Jag har en känsla av att många nyanlända helst vill ha jobb med sina egna kulturer inom låt säga Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Socialtjänsten. Att det sedan finns brist inom vårdyrken gör att jag får en känsla av att invandring används som lönedumpare. Passar alla där för de råkar vara invandrare undrar jag?

Själv har jag sett att bostadskön växer och växer och vilka får bostäderna och vilka kan betala hyror jag inte kan betala? Varför får jag inte eller snarare fick "snabbspår" till någon utbildning så jag kunna haft ett jobb idag? Nu ska jag skicka in en överprövning då jag fått avslag på Försäkringskassan gällande sjukersättning.

Inga kommentarer: