Försäljningen av bilar brukar indikera på om det går bra för Sverige eller som man sa förr "Går det bra för Volvo går det bra för Sverige"
"Hittills i år har det registrerats 218 252 nya bilar i Sverige, vilket är en ökning med tre procent jämfört med rekordåret 2016. Det förklarar Bertil Moldén på Bil Sweden med att det går bra för svensk ekonomi i stort.
Att Sverige befinner sig i en högkonjunktur bekräftades när SCB nyligen publicerade urstarka BNP-siffror. Detta talar för en fortsatt stark bilmarknad under resten av året, och vår prognos på 375 000 bilar i år är den högsta siffran någonsin sedan vi började mäta 1942, säger han."
Utan att snegla på nybilsförsäljningen vet vi redan nu att andelen och antalet eldrivma bilar kommer att öka framöver och då behövs batterier och de ska ju tillverkas nånstans. Förmodar att tyskarna blir ledande inom det området.
Något som är avgörande idag är priset, hur effektiva batterierna är och naturligtvis laddstolpar. Det är svårt att säga något om ett andrahandsvärde på en elbil men mycket hänger på batterierna och utvecklingen av dem.
Politikerna kan ju diskutera bonus/malus-system att fasa ut äldre bilar genom högre beskattning och ge förmåner för nybilsinköp. Men utvecklingen att ständigt stimulera bilsamhället är det sånt vi önskar oss? Isf i form av poolsystem då jag inte förstått värdet med att tvingas äga en bil för den som bor i centrum i större städer och för äldre som inte behöver pendla.
Men då måste politikerna stimulera fram andra transportsätt också för cykel och att åka kollektivt. Idag är samhället mest för bilismens villkor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar