< div id=”header ”>< / div>

fredag 11 augusti 2017

Dags för mig att lämna den SLUTNA gruppen Grön Omstart !


Det är dags för mig att lämna den slutna gruppen Grön omstart på facebook.

Gruppen bildades när det krisade för miljöpartiet strax innan Miljöpartiets kongress förra året och jag var fortfarande medlem i Miljöpartiet. Den fick inget automatisk stöd av partiledningen ej heller av ungdomsförbundet Grön Ungdom.

Den ville öppna diskussionen mellan medlemmar och sympatisörer för att demokratisera Miljöpartiet. Något man grymt misslyckats med. Kontroversiella beslut har tagits i riksdagsgruppen ändå och aldrig har väl MP stått det stora sossepartiet så nära och aldrig har väl uppgörelser med allianspartier tagits så många som nu.

Grön omstart är nu som att betrakta som ett bihang till Miljöpartiet och ofarliga men hade faktiskt en roll att spela i våras när motioner presenterades och alternativa kandidater fick utrymme. Dessa motioner sågades sedan jäms med knäskålarna på kongressen och de alternativa kandidaterna fick marginellt stöd.

Jag gick själv ur Miljöpartiet den 7 september 2016 men erfersom jag fortfarande har lokala uppdrag på grönt mandat ansåg jag mig kunna vara med i den här gruppen. Dessutom diskuterades framtidsfrågor som jag tycker är viktiga för vem som helst utan bindning till specifikt parti.

Viktiga medlemmar i gruppen är de med erfarenhet som ger gruppen Grön Omstart tyngd. Men har alltmer märkt att gruppen ägnar sig åt frågor typ "Hur ska vi vända Miljöpartiets nedgång?" och frågor som inte är dagspolitiskt aktuella varför gruppen lika gärna kunde vara öppen.

Argument för att inte öppna gruppen har varit att TROLL då får extra utrymme att ta över gruppen vilket jag inte förstår alls. Jag befinner på ofta på Twitter och är ganska medveten om dess betydelse och hur det verkar som en del ägnar heltid åt att söndra och härska där.

Då gäller det att ha en motstrategi: Jag följer och andra följer mig. De som är gröna eller miljöpartister är supersvaga på twitter de räknas ändå som ganska regeringslojala och nöjda med tillvaron och utvecklingen.

Alla vet att det finns stora miljöhot ja fredshot också men de som kallar sig gröna litar blint på den tekniska utvecklingen , att miljöpartiet får sitta kvar i regeringen och att de största hoten finns i riket som Nordiska Motståndsrörelsen, Nordisk Ungdom samt om SD blir större.

Det ska inte förringas att nazistiska och rasistiska krafter försöker nå inflytande och t.o.m. Die Grunen i Berlin hade en period då de fick lägga ner sin avdelning och ombilda den när mörkerkrafter försökte nästla sig in. Det var då Alternative Liste ansågs vara det gröna partiet lokalt.

Miljöpartiet har i början haft en brokighet som missnöjesparti men har alltmer framstått som rumsrent och regeringsdugligt genom åren då mycket slipats bort och partiprogrammet morderniserats. Duktiga politiker har matchats fram som bevisat kunniga men idag är MP som vilket parti som helst och har förlorat sin särart.

Troligt är att Miljöpartiet nästa år får mycket svårt att klara riksdagen och troligt är att de också tvingas lämna regeringen. Denna plan B om det går åt helvete finns inte i Miljöpartiet. Dess partisekreterare Amanda Lind ler varje gång det kommer en ny opinionsmätning och ser glad ut. - Miljöpartiet ser fram emot valrörelsen säger hon och att det vänder då. Fan tro´t men bakåt går det i valet i vilket fall som helst och någon Plan B finns inte.

Inga kommentarer: