< div id=”header ”>< / div>

torsdag 23 februari 2017

Tre år gammal motion om att låta äldre få åka fri buss i Varberg avslagen i kf men kommer upp i budgethanteringen !


Motionen om att införa fria bussresor för äldre som jag och Eystein Stig (SPI) lagt förra mandaperioden i Varbergs kommunfullmäktige var refererad i HN idag.

Tyvärr kunde jag inte gå upp i talarstolen inte Eystein heller då vi inte befann oss i salen när motionen skulle besvaras. Motionen är drygt 3 år gammal och något jag bloggade om för tre år sedan.

JA-sidan
"Pierre Ringborg (MP) och Eystein Stig (SPI) har föreslagit att Varbergs kommun inför det så kallade seniorkortet. I Halmstad finns detta kort och det gör att personer över 75 år reser gratis med Hallandstrafikens bussar inom vissa tider av dygnet och veckan.

Socialdemokraterna har också drivit den här frågan, bland annat genom sitt budgetförslag, och genom en motion. Vänsterpartiet är också för en sådan reform"

NEJ-Sidan
"Ann-Charlotte Stenkil (M) argumenterade för att de pensionärer som bor på landet knappast får nytta av kortet eftersom bussturerna är få där.
– Det finns en hel del pensionärer som får vända på slantarna för att få det att gå runt, men det finns också en ganska stor grupp som är väldigt ekonomiskt välbeställda. Att subventionera den sista delen med skattepengar känns inte prioriterat, sa hon och öppnade samtidigt för att frågan kanske kan tas upp igen i samband med budgetarbetet."

Detta var min sista motion jag hade att erbjuda kommunfullmäktige och kan nu som "politisk vilde" tycka vad som helst i fortsättningen. Däremot har jag ett ansvar att försöka få med fria resor och seniorkort i debatten då socialdemokraterna driver frågan.

Det finns säkert många andra angelägna frågor att driva men det finns också de som driver detta. Det gäller bara att övertyga mig att det ska prioriteras också.

Inga kommentarer: