< div id=”header ”>< / div>

tisdag 28 februari 2017

Jag kommer att stödja införande av seniorkort i Varberg för 70 + med start 2018 !


SPI och S går samman om fria bussresor i Varberg står det i HN.

I det fallet har de mitt fulla stöd.

Med den arroganta stil som Ann-Charlote Stenkil ( M) visade upp i senaste kommunfullmäktige sist är det värt att ta striden och den ovilja Andreas Feymark (SD) visade med sin bortförklaring mot detta är det värt att ta striden mot Alliansen+ MP(+SD).

Konsekvenser av beslutet om avslag

SD


Jag vet att SD har en prioritering om skolfrukostar som skulle kosta lika mycket som prioritering som bussresorna men Andreas Feymarks (SD) inlägg i kf visade att även de får igenom detta så skulle SD gå emot fria bussresor.

SD driver frågan på regionnivå i Kalmar län men något sådant kan jag inte se att de driver i Region Halland med samma kraft. Skillnaden är också att här finns det redan i Kungsbacka och Halmstad.

Sedan kan SD ifrågasättas om de vill bli "Svarte Petter" OM det visar sig att Alliansen + MP skulle ha en subventionerad variant i sin budget till hösten som enda nej-sägare i Varberg?

Alliansen + MP

Koalitionen vill gärna jämföra sig med Falkenberg där samma koalition styr kommunen och frågan är varför man gör det? Falkenberg har inte Kungsbacka eller Marks kommun som grannkommuner? I Mark gäller Ålderskrav: 65 år. Seniorbiljetten gäller dygnet runt inom Marks kommunzon på alla Västtrafiks linjer, samt vid resor med Närtrafik. Den gäller inte vid resor med färdtjänst.

Att Ann-Charlotte Stenkil (M) pläderar för Falkenberg som sitt föredöme i en insändare visar att hon föredrar en centerstyrd kommun hellre än två moderatstyrda kommuner. Grattis Lotta där åker nog din kommunrådspost i nästa val.

Liberalerna i Falkenberg var aktiva för något år sedan att vilja införa det i den södra grannkommunen där får L något att tänka på i Varberg.

Jag har försökt nå Jan Berge (MP gruppledare i Falkenberg men inte lyckats nå honom. Men i en utfrågning med partierna var det bara MP och C som sa nej till fria bussresor för seniorer.

Vad händer?

Jag kommer med automatik inte att stödja vare sig alliansförslag eller SD-förslag i onödan nu när jag tagit ställning för fria bussresor i Varberg och införande av seniorkort. Jag ställer mig också bakom seniorkort 70+ vilket innebär en kostnad på 5,2 miljoner i nästa budget.

Inga kommentarer: