< div id=”header ”>< / div>

söndag 18 december 2016

Ideologiskt lealöst MP drar dit Löfven går !


Läser Birger Schlaugs blogginlägg "De grönas resa"..

Är Miljöpartiet liberalt eller grönt?

Vad gäller ideologisk skolning vad är grönt(?)och med rötter i olika grupper utanför parlamentariska församlingar har Miljöpartiet utvecklats till ett parti där skolningen sker direkt politisk bara att komma in i fullmäktigen och nämnder.
"Det är inte det parti jag varit med att bygga upp och varit språkrör för så många år. Partiet hade blivit ideologiskt lealöst."

Sedan kan vi ta frågan där den stora nyheten i veckan var att "de fyras gäng" numera ingår i Miljöpartiets riksdagsgrupp. Skälen tycks vara att de kommit fram till en "arbetsordning" hemlig naturligtvis som fungerar bättre. I övrigt ingenting nytt.

"Hade MP bildats idag hade det bildats i opposition mot dagens MP. Med liknande kritik som den vi då framförde mot den tidens Centerparti."

Det finns mängder med kritik från Birger Schlaug hur Miljöpartiet utvecklats genom åren och om jag nu inte varit lika ideologisk på senare år snarare politiskt skolad är jag benägen att hålla med om en stor del i kritiken.

Vänstervridning?

Så kan jag ta med den politisk skolade Paulo Silvas kritik mot Miljöpartiet som menar att MP fram till 2013 varit förkämpar för privata alternativ i välfärden men hanteringen av Reepalus utredningsförslag undergräver trovärdigheten i andra gröna framgångar.

Vilken väg tar Miljöpartiet?


Jag skulle kunna tipsa om Tankesmedjan Grön Omstart för att få lite inblick i de tankar som erfarna representanter för Miljöpartiet har i bagaget. Klicka på länken bara!

Själv tror jag Miljöpartiet får det jobbigt framöver. Att väljarna belönar för det som utförs i regeringen tror jag inte på. Det är vad man går till val på som är intressant och om MP tänkt fortsätta i samma regering som nu. Isf får jag säga adjössning goodbye. Men det finns väl andra som tror på historiska kompromisser och karriärister men inte jag.

Inga kommentarer: