< div id=”header ”>< / div>

fredag 29 juli 2016

Semester att bara vara ledig eller företa sig något !

Är semesterresor en mänsklig rättighet? Ja om detta skriver Birger Schlaug i sin blogg.
"Och det är där någonstans jag funderar om det har med a) var man bor och b) vilka intressen man har som gör om man behöver åka på semester eller om man nöjer sig med att vara ledig på sin semester. För de som nu ens får någon semester. Prekariatet ett växer - och många sjuka och arbetslösa har andra problem än utebliven resa."

Då kan jag själv säg att jag nöjer mig att vara ledig.I min osäkra värld med osäkra mindre inkomster och en pågående skuldsanering är det att gilla läget.

Jag bor i en av de främsta semesterorterna i Sverige med mängder av evenemang och upplevelser. Där jag BOR som Birger skriver tilhör jag de exklusivt privilegierade. Jag bor i centrum nära till allt, inga störande grannar eller omgivning som är påträngande.

Jag saknar dock att komma bort från den rena konsumismen. Att behöva KÖPA mig till värden. Däremot att UPPLEVA och TRÄFFA MÄNNISKOR finns det i överflöd om jag har behov av det.

Särskilt intressant är kattegorin PREKARIATET för mig. De som faller ur systemet att inte ha ett säkert jobb att gå till, de som inte ska studera till hösten, de som krigar med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Socialtjänsten.Av dem skulle jag gärna veta hur de upplevt SIN semester.

Inga kommentarer: