< div id=”header ”>< / div>
onsdag 10 juni 2015
Vi har nått "Peak Car" dags för nytänkande !
Kongressdags för Miljöpartiet. Kongressens tema blir BOSTAD och MILJÖ. Den hålls i Örebro 12-14 juni.
Förutom det riggade programmet finns intressanta punkter som det kan bli debatt om och som vanligt spelar GRÖN UNGDOM en huvudroll som pådrivare på kongressen. Många kongressombud är dessutom nya i sammanhanget och från Varberg skickar vi Peter Rudhager en medelålders färsking i sammanhanget och jag själv avstår. Till sin bisittare får han en kongressräv Göran Andersson att ledsaga som varit med ett antal ggr nu.
Här vill jag slå ett slag för det som en gång gjorde mig aktiv i lokalpolitiken trafikfrågorna där GU går helt i min anda. Vi måste minska bilåkandet och stimulera andra färdsätt.
Dessvärre har jag aldrig själv haft ens körkort kanske ett handikapp men får ofta höra: HAR DU INGET KÖRKORT? Sedan en lätt fnysning eller tystnad. Då kan du ju inte göra nånting för bil MÅSTE man ju ha för att transportera saker och frakta sig. Har du inte BIL då är du mindre värd. Jojo men jag får pengar över till annat också och har RÅD att betala den gången jag behöver frakta något, betala för en kompiskörning eller ta bussen och tåget.
Det finns visserligen en BEKVÄMLIGHET att det finns bil till förfogande. Föreslår då iaf i tätorter att det bildas BILPOOLER och också CYKELPOOLER
.För varför ska man ÄGA något egentligen och ta upp garageplatser om det inte behövs. JO det finns de som behöver ha bil t.o.m. två och garageuppfart men hela samhället är hu organiserat och byggt för DEM inte för mig.
Ur Lorentz Towatt och Axel Hallbergs från Grön Ungdoms uppmaning till kongressen (läs för övrigt denna UTMÄRKTA artikel i SvD)
"1. Vi vill angripa bilismen genom att reformera reseavdraget så att det blir dyrare att köra bil i staden än på landsbygden. Utsläppen från bilismen måste minska, men det är också viktigt att vara tydlig med att möjligheterna ser olika ut i olika delar av landet. I städer är alternativen till bilen betydligt mer välfungerande och lättillgängliga än på landsbygden. Våra åtgärder för att minska utsläppen riktas därför främst mot den onödiga storstadsbilismen.
2. Grön Ungdom anser också att Miljöpartiet bör inleda arbetet med att införa trängselavgift i fler städer. Genom trängselavgift gynnas kollektivtrafik och klimatneutrala transportmedel på bekostnad av bilismen. Två år efter införandet av trängselavgift i Göteborg hade biltrafikflödet minskat med tolv procent. Dessutom har intäkterna från trängselavgiften enligt Trafikverket gett utrymme för ökade investeringar i kollektivtrafik. Göteborg bör i detta hänseende ses som en trafikpolitisk förebild. Ett alternativ till trängselskatt är att jobba mer aktivt med parkeringspolitik, det är till exempel orimligt att ställa krav på antal parkeringsplatser intill nybyggda lägenheter.
3. Investeringar i infrastruktur är en avgörande faktor i utformningen av framtidens transportsystem. Grön Ungdom vill helt sätta stopp för statliga nyinvesteringar i fossilberoende infrastruktur. Det är inte rimligt att staten bygger upp strukturer som försvårar arbetet för att minska Sveriges utsläpp. Vill vi ställa om till ett hållbart transportsystem är det också nödvändigt att bygga på ett sätt som möjliggör detta. Här är den norska politiken ett föredöme. Offensiva satsningar på elbilar har kombinerats med en tydlig strategi för minskad bilism i storstäder.
Miljöpartiet måste utveckla sin transportpolitik för att kunna möta de utmaningar vårt samhälle står inför. Politiker kan inte själva skapa en grön omställning, men politiken kan skapa förutsättningar för människor att leva på ett hållbart sätt. Det är hög tid att regeringen vågar vidta tuffare åtgärder för att minska Sveriges utsläpp. Som Sveriges enda gröna parti är det Miljöpartiets ansvar att driva en politik som gynnar klimatneutrala transporter på bekostnad av bilismen."
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar