< div id=”header ”>< / div>

måndag 24 november 2014

Från ordinarie ledamot i kf till läktarpolitiker men med MP i regeringen!


När regeringen bildades blev det en GEMENSAM överenskommelse mellan S och MP. När miljöpartiet nu har två språkrör som företräder partiet med ministerposter så är de nu bundna av det som är i överenskommelsen. På andra nivåer finns andra typer av konstellationer som dessa är uppbundna av t.ex. ihop med alliansen.


När nu ministern fått ihop en "deal" med S är det intressant vad ex. Gustav Fridolin lovade göra de 100 första dagarna och sedan kan ju var och en stämma av vad som kommer att bli genomfört.

Det finns ministrar som inte var lika "påtänkta" som språkrören men också Åsa Romson har en del ögon på sig vad MP åstadkommer i klimat- och miljöfrågan som kanske kommer att ta sin lilla tid.

Ja så här kan jag hålla på: Uppgörelser till höger och vänster, på olika nivåer, med löften före valet och med de som överraskar och får poster utan att ha angivit ett enda löfte utan det har bara blivit så.

Jag själv lovade antagligen för mycket för jag blev utbytt i kommunfullmäktige och andre ersättare. Alltså är kraven på just mig mindre än de som kom in och kan kräva lite i sin roll. I synnerhet som vi nu bytt sida och ska vara i majoritet ihop med alliansen på lokal nivå.

Nu gäller det att leva upp till kraven. Alliansen fick åtta år på sig i regering och S och MP har just börjat, på andra nivåer lever alliansen kvar men nu på annat sätt. MP spretar omkring lite här och där och min plats nu för tiden är att vara läktarpolitiker " i väntan på".


Inga kommentarer: