< div id=”header ”>< / div>

onsdag 29 oktober 2014

Maskrosorna har spridit sig som frön in i maktens centrum nu börjar allvaret!



Jag ska gnälla vidare under avdelningen valanalyser och Lorentz Tovatt ungrör i Grön Ungdom har börjat så smått. Hur hårt ska vi jobba med klimatfrågan när EU redan är "framme"? I vilket fall som helst tror jag många undrar om klimatfrågan redan är implementerad och en politisk "icke-fråga" nu?

Ja jag ska ägna mig en stund hur det gick i mitt område VARBERG där jag håller mitt fokus. Miljöpartiet gjorde ett skitval i riksdagsvalet här och gick tillbaka från 6,24% till 6,08% och jag stod denna gången inte på riksdagslistan. Vi hade tre förra gången från Vbg men bara en kandidat som stod med nu Stefan Edlund.

Lite glädjande då att i regionvalet kryssade sig varbergskandidaten Stefan Edlund in och att jag avstod att stå på regionlistan.I valkretsen blev MP med ett fåtal röster större än folkpartiet och det kan ha ett värde i sig.

Glädjeämnet är också att MP lokalt i Varberg gjorde sitt bästa val någonsin och gick fram från 5,26% till 5,65%. Mycket tydligt är att där stod jag på listan har mitt engagemang och det gäller sannolikt de flesta som är med i miljöpartiet.

Jag tror också klimatfrågan är svår att koppla till lokalt engagemang. Det tas i förhandlingar över huvudet på oss. Vi är naturligtvis en del i detta men om MP idag är ett parti från A till Ö så är det många som jobbar med andra frågor i partiet idag än just den i dagspolitiken.

Självklart får MP Riks fundera på sin roll hur de ska få bättre gehör i kommande val men riskerar att hamna i centerns dilemma att vara maktpartiet som sitter med på alla nivåer men inte "når ut" med sin politik.

Många kommer nu att med tidsschemat fullt att springa från det ena sammanträdet och mötet till det andra och "inte ha tid" med medlemmar och kringarrangemang.Det finns också annat att aktivera sig kring också som tar tid.Frågan är om inte MP ska lägga av med sin "hybris" att bli det tredje största partiet ett tag och fundera huruvida den egna politiken hänger med. Det är den som ligger till grund och ska omsättas i praktisk handling och valperioden har just börjat.

Inga kommentarer: