< div id=”header ”>< / div>

måndag 8 september 2014

Valfilm från Varberg intressant men tillför den något nytt som inte redan är GRÖNT?

Valfilmer är det inte så gott om lokalt. Allting ska tydligen vara centralproducerat och upplagt från kanslier i Stockholm tydligen. Men ALLT är INTE GRÖNT som kommer därifrån. Det finns vardagshjältar på lokal basis också.Även om man inte tror att de kan eller finns. Osynliggörande brukar vara en bra härskarteknik att de bara ska sprida andras tillverkade budskap

När krysskandidaten nr 10 Göran Andersson i Varberg ringde mig om jag kunde hålla i en kamera ställde jag upp. Kul någon som tar initiativ och vill och göra något eget inte bara dela ut karameller, ballonger och slevar att lägga upp pasta med. Ja det är ju vad S gör med de som vill valarbeta. Ett slags "trainee" i valrörelsen.

Så nu är resultatet klart. Det blev en valfilm som är hyfsat sevärd. Jag tycker den dock är väldigt manlig i sin utformning. I filmen visas upp tre alternativ till Göran som man kan kryssa i filmen. Pierre Ringborg (nr6 på MP-listan i Varberg) , Stefan Edlund (nr1 på MP-listan) och Jana Nilsson (nr1 på S-listan).

Om man nu ska KRYSSA någon är det för att ge ett MERVÄRDE inte befästa rådande strukturer. Jag är t.ex. för att vi får in fler kvinnor i politiken som gör sig hörda inte bara utifrån kön. Möjligen går de inte upp lika ofta i talarstolen som oss män och "hen" utan vill kanske sitta i mindre grupper resonera och inte synas så märkbart.

Men dock är det så att Göran vill få fram ett budskap men jag fastnar lätt i hur bra filmen är producerad och kanske missar budskapet. I alla fall ett försök att göra något närproducerat lokalt som visar att ALLT inte är GRÖNT som produceras från Stockholm. De är gjorda för att befästa att politikens Hollywood finns i Stockholm så kom inte från bystan och tro att ni är nånting.



Inga kommentarer: