< div id=”header ”>< / div>

lördag 20 september 2014

Miljöpartiet kommer att förhandla med alliansen om att bilda majoritet i Varberg!

Så har det gått ut ett budskap i Varberg: att MP ska få ihop det med alliansen.

Förutsättningar:

- MP flyttar över sina mandat i en majoritet på 31 mandat istället för den gamla minoriteten på 26 mandat.

- Från gamla majoriteten flyttas fyra mandat över till SD som M släpper till. Oppositionen blir fyra partier: S, SD, V och SPI.

- MP:s inträde i majoriteten blir något svagare än den position folkpartiet har idag men å andra sidan blir oppositionen oerhört vingklippt då miljöpartiets fyra mandat inte längre kan räknas till rödgrönt som då blir 22 (rött).

- Inga bindningar finns idag mer än på 2 ställen till det gamla samarbetet: Det är kommunstyrelsen där utbytet nu sprids till flera partier än idag ett som kan informera från ksau, socialnämnden där ledamoten som fått hoppa in inte har bindning till det gamla samarbetet då ledamoten som suttit hoppat av i ett tidigare skede.

Möjligheter

Att med fyra andra partier tidigt få info och utforma majoritetsförslag i något som kallas 5x2. Det finns redan en motsvarighet till samarbete med S i nämnder i minoritet. Denna gången i en grupp av olika partier i majoritet.

Personligen har jag angett FÖRE VALET vad jag kommer att arbeta för OAVSETT vem som styr. Denna ventil tänker jag inte förhandla bort eller underordna mig att underkasta något som PARTIET förhandlar fram.

Det krävs då tolerans att jag i en majoritet "tillåts" att stå för det jag angett och inte efter visst valresultat då mitt engagemang lett till partiets samlade framgång.

Inga kommentarer: