< div id=”header ”>< / div>

måndag 21 juli 2014

Demokrati är inte lätt - det ser ut att bli en orolig höst!

Förmodar att pensionärspartierna gör ett bättre val i höst än studentpartierna vid EU-valet. Varför då? Jo helt enkelt för att skolstarten inte möjliggör den politiska mobilisering bland unga som under våren vid EU-valet.

Nu är det stora problemet inte mobilisering bland väljare utan att organiseringen bland politiska partier minskat genom åren samtidigt som politiska uppdrag professionaliserats till ett antal halv-och heltidspolitiker och antalet politiska uppdrag minskat.

Efter Almedalen där alla ska vara med går vi in i en rötmånad där vi ska umgås,koppla av och politiker gömmer sig. Det är här grogrunden läggs för många skilsmässor till hösten när det blir dystrare och tråkigare ute. Semestrar är bland de heligaste att rubba på. Allt ska hända under vår och höst. Vi har inte bara ett familjeliv som sluter utan också ett arbetsliv.

Sett till detta kan var och en fundera på vilka som blir politiker,klarar av politiska uppdrag. Det sägs att unga och kvinnor är de som lämnar snabbast. Fast i media framstår det mest som det är SD med tomma stolar lite motsatsernas motsats. Vilka ska politiken representera och hur mycket politiskt aktiv måste man vara?

Regel ett att vara aktiv är att vara påläst, regel två att våga ha åsikter och inte bara lämna över till "proffsen" i partierna, regel tre är att ha tålamod och lära sig det politiska spelet. Detta kan ta tid och det som kan ta död på politiskt intresset är oftast att man helt enkelt inte klarar av enkel föreningsteknik. Att det är på MÖTEN besluten tas inte genom tyckande på mail eller framstå sig som företrädare för något man inte egentligen är.

Jag förmodar att väljarna som inte bestämt sig kommer att överväga noga hur de röstar för att den inte ska bli s.k. bortkastad. En del överväger att rösta olikt i tre val samtidigt dräller en del partier av kandidater som ställer upp på fler än en nivå.

Jag själv har bestämt att kandidera till den lokala nivån. Det är den jag känner att jag kan påverka bäst och utifrån förra valet där jag befann mig på alla tre nivåerna sa väljarna ifrån. Det är på den lokala nivån jag ska koncentrera mig. Men att vara politiskt aktiv väljer var och en själv. Efter valet i höst blir det nya val. Då ska nämnder och styrelser tillsättas och det behöver inte vara samma människor som idag står på listorna.

Inga kommentarer: