< div id=”header ”>< / div>

söndag 1 juni 2014

Miljöpartiets feministiska kongress 2014 och min återkomst på kongresser!

När man åker på grön miljöpartikongress som jag inte varit på sen mitten på 90-talet förra årtusendet är det som att gått igenom en tidsmaskin och kommer ut som man farit omkring i en torktumlare.

Vissa namn känner jag igen sedan anno dazumal, andra genom facebook och några känner jag för mycket och inte katten lärde jag känna dem mera på kongressen. Vi for ju runt i en labyrint som heter Svenska Mässan som ligger ihop med en annan labyrint som heter Gothia Towers där man bodde i Göteborg..

Jag försöker nu återanpassa mig till det tillstånd jag kom och har twittrat, facebookat men INTE bloggat under kongressen. I ett hastigt ögonblick råkade jag säga någonting som Rapport fångade upp och sände ut om att vi behöver mer feminism, männen måste släppa fram kvinnor eller något liknande. Roligt nu är jag känd i tv igen och det VIKTIGASTE feminism blir en av de stora frågorna i valmanifestet.

Jag har inte återhämtat mig än.Men jag alternerade med vårt ombud att hålla i röstkort som flög upp och ner och vete katten om vi röstade rätt alla ggr. Vi hade också mentometerknappar till vårt förfogande så vi kunde se om vi kom på segrar eller förlorarsidan i egentligen ganska jämkade förslag från påverkanstorg och utskott.

Vad jag mest kommer ihåg från MP-kongressen förutom att den var oerhörd välorganiserad är att feminismen fick ett ansikte i miljöpartiet. Tack F! för detta. Annars borde ju EU-valsframgångarna som kom i anslutning varit det mest dominerande. Men kände ändå att ta fram ett valmanifest till hösten var den stora grejen. Tack för en väl utförd och organiserad kongress där jag kom hem med många nya intryck!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jämställdhet och feminism är två skilda saker. Det är som med politik. Politik och tex kommunism är inte samma sak. Feminism är EN tolkning av hur jämställdhet KAN se ut. Men det finns andra sätt att se det också.