< div id=”header ”>< / div>

måndag 31 mars 2014

Jovisst kan vi göra valet till en folkomröstning i klimatfrågan - men först en påskrift tack!

Kan jag göra något för att få till stånd ett högre medvetande än politisk pajkastning i klimatfrågan? Birger Schlaug anger i sin blogg tre skäl att inte göra något. 1) Det ekonomiska systemets uppbyggnad. 2) Den politiska sfärens kortsiktighet 3) Människan ovilja att rannsaka sitt beteende. Skriv gärna på uppropet här om att Radikalisera klimatpolitiken.

Vad gäller ekonomi är vi alla konsumenter av något slag, en del oss röstar och vi försöker aktivt påverka politiskt. Själv känner jag mig väldigt begränsad att alla svenskar vill leva som mig snarare vill de inte det. De vill konsumera, slösa och ha en hög svensk standard som den är idag fast mera.

Politikerna är livrädda att förlora röster även jag. Jag ställer nämligen upp i kommunvalet och vill naturligtvis det ska gå bra både för mitt parti och mig. Jag har hängts ut i en debattartikel i HN tillsammans inte med vem som helst utan S och M:s kommunråd.

Visst gör järnvägsfrågan till en folkomröstning i valet och kryssa de politiker som vill göra mest för klimatet. Jag kan bara vinna röster på det trots andra politikers och partiers kortsiktighet. Men här är jag inte kompromissvänlig. Vet att det finns miljöpartister som ifrågasätter detta men då får deras kandidater säga att de inte tycker som jag öppet då. Vi hade diskussionen på vårt lokala årsmöte.

Vi måste föra gods över till järnväg och även öka persontransporterna när det är väl mellan väg och järnväg. En del tycks fatta zero att nu gäller det att handla inte förhala något som skulle varit klart helst igår.

Jag vill dessutom ha en pendeltågsstation i Värö och det underlättas om hela Västkustbanan har dubbelspårig järnväg. Dock bör det ställas krav på såväl detaljplaner som bygget i samband med detta , men det är en lokal miljöfråga inte val mellan var tågen ska gå för mig. Den tar vi då.

Inga kommentarer: