< div id=”header ”>< / div>

söndag 9 mars 2014

Detta står jag för i dagsaktuella profilfrågor!

Pierre Ringborg om politik

Jag anser att politik ska kunna utövas av alla och politiska förtroendeuppdrag ska ske i transparens med vanligt folk.
Idag har vi en teknik som möjliggör människors aktiva deltagande på nätet. Jag har i kommunfullmäktige föreslagit i en motion om att det införes rätt att lägga MEDBORGARFÖRSLAG.
Många beslut fattas i onödan i slutna rum! Jag tycker att står man för någonting tål det att visas öppet. Då får vi igång dialoger och kan diskutera oss fram till besluten.
Öppenhet via sociala medier är en utmärkt form att kommunicera med oss politiker. Annars ryck tag i oss på gatan, på biblioteket eller när du ser oss. Vi är till för dig inte tvärtom.
Om Maten
För mig kommer matfrågan även att vara viktig i kommande val och jag vill vara TYDLIG med att jag vill vässa ambitionerna om bättre mat i skolan och inom äldreomsorgen. Vi har nått en bit på vägen och stor andel av vår kost färdas långa vägar. Vi behöver äta mer närproducerat, tillagning bör ske så NÄRA matgästen som möjligt och det ska vara mer EKOLOGISKT och säsongsbetonat i kosten.
Vi ska också kunna unna oss att äta gott och med behållning. Måltiden ska vara en av de största upplevelserna vi har under dagen och jag som politiker vill gärna bidraga till detta att det blir så bra som möjligt.
OM SKOLAN
Minskade klasser och mer tid för eleverna, lärarassistenter som hjälper till. Budgetar som är tydliga att man inte får frångå kvalitetskraven och inte strida mot arbetsmiljönormer. Mål och ekonomi får inte stå emot varandra på den punkten.
Gärna samordning och samutnyttjande av sådant som inte direkt är av undervisningskaraktär exempelvis måltidsverksamhet, idrottslokaler och utrymmen som kan användas på icke skoltid. 
Det som ska läras görs i skolan och läggs inte under föräldraansvar då hemförhållanden kan se olika ut. Varje elev ska ha samma chans att nå målen under termin som är och extra resurser sätts in under oplanerad frånvaro där behov finns. Lärarkompetens i form av vikarier bör finnas i form av pool i någon form.
Om Tågtunneln under Varberg
Beslutet står fast att vi ska bygga en tunnel för bättre mottaglighet för möjliggörande av spårbunden trafik. Jag var med redan 1996 när vi tog en avsiktsförklaring i kommunfullmäktige mellan parterna Varbergs kommun och dåvarande Banverket.
När nu tillåtlighetsbeskedet är klart kommer jag att medverka till att det också blir genomfört. Samtidigt vill jag se förverkligande av en Pendelstation ute i Värö och att vi utvecklar Viskadalsbanan.
För mig handlar det att få ett slagkraftigt resecentrum i centralt läge inte att låta persontågen passera utan att stanna. Vi måste också accepetera att mer gods flyttar från väg till järnväg på grund av klimat- och miljöskäl.

Inga kommentarer: