< div id=”header ”>< / div>

onsdag 26 februari 2014

Politikerutsläpp i Varbergs kommunfullmäktige som gav mersmak !

Varbergs första kommunfullmäktige under supervalåret blev en bra skjuts av "föredettingarna" i MP. På läktaren satt ersättaren Göran Andersson ( nedpetad rejält på nya MP-listan) och ställde en fråga om dokumentation av undervisningstimmar. Nästa fråga kom i sittande fullmäktige kom från Eva-Lena Repfennig (finns ej med på nya MP-listan) om varför hennes miljömotion dröjt att behandlas och inte remissat sig nu när en reviderad miljöplan är på väg.

Nästa fråga från valberedningens etta till nya MP:listan Karin Ekeborg som sedan hoppat av politiken men fortsätter sina uppdrag ett tag till. Så då in på själva ärenden där jag lagt en motion när jag var tjänstgörande ersättare för MP om medborgarförslag som nu färdigbehandlad fick stöd av 18 av ledamöterna med 42 mot samt en som avstod. Bra jobbat men jag är besviken på att S som helhet inte tog chansen nu när FP hamnade rätt och stödde min motion om ökad delaktighet.Ja just det jag är nedpetad som nr 3 till nr 6 på nya MP-listan. En gång förbikryssad men nu ordinarie ledamot i kf sedan 8 oktober 2013.

Därefter fick S ta hand om resten då de önskade mindre barngrupper och hade lagt en motion om att begränsa dess storlek.MP hade som helhet inga svårigheter att stödja det målet och Alliansen försöker bygga ikapp men inte i den takt barnomsorgs och förskoleplatser ökar för att syftet ska uppnås. Motionen avslogs av alliansen som styr Varberg.

Nej det var inget deppat gäng i MP i kf trots att bara en av tre finns med på nya MP-listans valbara platser. Sannolikt kommer det att sätta ganska stor press på de som nu är placerade där att börja presentera sig och sedan börja prestera för att när och om de kommer in leverera. För övrigt lämnade jag in två interpellationer som kommer upp nästkommande sammanträde.

Inga kommentarer: