< div id=”header ”>< / div>

lördag 22 februari 2014

Natthärbärge på tapeten i bostadsbristens Varberg!

En ideell förening som vill starta ett natthärbärge Lyktan i Varberg får ut hårt nu till politikerna om begäran om stöd att ta hand om hemlösa. Frågan är vad man menar inte vill ha kontakt med "myndigheter" och ändå begära stöd för tre anställda av kommunen? De har hittat en lokal som ägare vill sälja till föreningen. Således ingen insyn vilka som ska bo där och hur det hela är tänkt.

Miljöpartiet hade en motion för några år sedan som jag skrev om "natthärbärge"inlämnad av Dahmen Berrekia.. Alliansen menade att det skulle lösas med frivilliga krafter och ett fördjupat samarbete med kommunen. Det var då på gång att Frälsningsarmén skulle öppna nattcafé i ett nybygge jämte sina lokaler i centrala Varberg.

I min motion föreslog jag att det skulle ske i kommunens lokaler och att det via socialtjänsten skulle finnas en kontakt då det är ganska drastiskt att behöva hamna på ett härbärge av olika skäl.Många menar att det inte borde finnas men verkligheten är en annan.MP föreslog två tjänster i novemberbudgeten för just gruppen hemlösa då behovet är skriande vad gäller bostadsmöjlighet i Varberg.

Jag har i dagarna lämnat en interpellation om vad kommunen gör för allehanda grupper jag tar upp sociala kontrakt, prioriterade grupper och vad som tänkas kan i hemlöshetens spår. Skillnaden är att föreningen Lyktan inte vill ha med "myndigheter" att göra vilket jag tycker är ganska märkligt. Kommunen ska alltså bistå något men inte ha insyn.För mig är det primära att det inte ska finnas några hemlösa men det kräver god kontakt med myndigheterna. I annat fall får de hitta sponsorer eller välgörare i den privata sfären.Där finns det gott om pengar inte primärt det som finansieras av skattemedel.

I sammanhanget VET jag att en del hemlösa blir offer att härbärgera sig hos personer där de får konsumera alkohol och de skulle nog inte passa in i härbärget Lyktans policy. Det kanske inte heller ska finnas krav på helnykterhet i ett kommunalt härbärge men kanske ett "avgiftningsrum". Sedan har vi gruppen romer somär ett särskilt problem väl synligt då en del sitter som tiggare lite här och där men ingen politiker vill ta itu med.

Inga kommentarer: