< div id=”header ”>< / div>

fredag 10 januari 2014

MP Varberg håller extra årsmöte!

Detta är skrivet dagen före ett EXTRA ÅRSMÖTE 11/1 2014 där listan för MP Varberg till kommunfullmäktige ska diskuteras och fastställas är det tänkt. Jag hoppas att valberedningen har gjort ett gediget arbete för att få fram en bra och slagkraftig lista och det återstår att se hur det blir med det.

I dagsläget har MP lokalt fyra mandat och vi sitter där alla fram till valet i september förutsatt att ingen avviker i förtid. Det gäller också de båda ersättarna. Jag tittade på mandaten lokalt och det kan vara hugget som stucket att förutom de två mandaten som är givna MP-mandat är de övriga en aning osäkra lika väl som säkra de två övriga mandaten. Valrörelsen avgör mer, samma eller mindre.

Vänsterpartiet klagade lite på efter förra valet att de förlorade dessa 2 mandat som togs för övrigt. Har de en bra lista så vet man aldrig. På andra hållet ser vi en allt "mossigare" borgerlighet som saknar nya profiler men gedigna majoritetspolitiker som kan sin sak och ändå är ganska stabila. S var förra valet oerhört stabilt och de är säkert taggade som aldrig förr och kommer att utmana på bred front.

Min egen roll har jag beskrivit i blogginlägg och på andra platser. Jag blev så sent som 8 oktober uppflyttad som ordinarie på grund av ett ungt avhopp i kommunfullmäktige och har därmed skapat en position. En ordinarie MP-ledamot kandiderar inte medan vi andra tre gör det.

Jag kan inte ta min plats för given ens inom miljöpartiet där valberedningen petat ner mig till plats 8. Sannolikt för att de tycker att det finns lämpligare och kompetentare kandidater som ska placeras före mig. Grattis! Då behöver jag inte känna tryck att prestera men av mina och de andras ersättare i nuvarande kf försvinner en person och den nyblivna andre ersättaren är placerad efter mig på listan.

Ja så ser läget ut innan "avspark" och nu återstår det att se hur extra årsmötet är tänkt att hantera det här. I vilket fall som helst kommer ingenting att vara sig likt före som efter denna blogg. Nästa rapport kommer EFTER det extra årsmötet.

Inga kommentarer: