< div id=”header ”>< / div>

lördag 14 december 2013

Storebror ser dig men läs inte bloggen då!

Storebror ser dig!
Läser en blogg som känns onödigt uppgiven inför det kommande valåret Signerat Kjellberg. Allting har en svacka en peak och något nytt finns bakom hörnet. Politiken idag är ett nollsummespel där röster vandrar mellan partierna. Det som brukar vara nytt kommer in så småningom. Piratpartiet gjorde det i EU-valet och de fy hemska Sverigedemokraterna i det andra riksdagsvalet.

Jag känner att jag var relativt ny själv i sociala medier förra gången. Det kändes inte naturligt att följa med i bloggar, twitter och på facebook.Partierna i stort var ganska yrvakna också men det fanns de inom partierna som fattade potentialen.

Det fattade makthavarna för länge sedan som försöker på alla vis att hitta vägar hur kontrollapparaten kan användas här att se vad vi håller på med. Google, facebook och andra har fattat det också och vi kan inte skriva någonting utan att det fastnar någonstans. Jag själv är medveten om det från början att för att nå publik måste man våga utmana. Inte börja med självcensur. Jag vill ju att folk ska läsa det jag skriver inte friserade sanningar.

Sedan har vi propagandisterna megafonerna som kommer att höras allt mer i valrörelsen. De förenklar och massproducerar sitt budskap och vill att det ska spridas för och emot. Nyanser, invändningar och invecklade förklaringar undanbedes. Här gäller det att maxa röster till varje pris!

Det är DÅ vi behövs som vågar göra våra egna analyser, att inte vara rädd ens för det egna partiet, att stå för varje ord i en blogg, att inte bli en propagandablogg för effektsökarna, att våga ta fram sanningar inte halvsanningar. Jag jag står under grön bloggare och under miljöpartiets "beskydd" och det ska de vara jävligt glada för inte jag för jag tar risken att göra mig obekväm..

Inga kommentarer: